شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رییس پلیس هنگ کنگ: در جریان اعتراض‌ها تنها ۱۵ تن دستگیر شده‌اند

 

استفان لو وایجونگ، رییس پلیس هنگ کنگ، اعلام کرد که در جریان اعتراض‌های هفته گذشته در این کشور ۱۵ تن بازداشت شده‌اند.

رییس پلیس هنگ کنگ، شامگاه دوشنبه ۲۷ خرداد در یک نشست خبری گفت که از میان افرادی که دستگیر شده‌اند تنها پنج تن با اتهام‌های کیفری «اقدام به شورش» مواجه هستند.

پلیس هنگ کنگ متهم است که با تظاهرکنندگان و معترضان به قانون «استرداد مجرمان به چین»، با خشونت فزاینده رفتار کرده است و اتهام‌های کیفری علیه بازداشت شدگان مطرح شده است.

پلیس هنگ کنگ به خاطر استفاده از گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی علیه معترضان در تظاهرات روز چهارشنبه گذشته عذرخواهی کرد.

مخالفان و گروه‌های حقوق بشری، ضمن محکومیت خشونت‌های پلیس هنگ کنگ، خواهان لغو اتهام «اقدام به شورش» علیه دستگیرشدگان این اعتراض‌ها هستند.

هرچند کری لم، رییس اجرایی هنگ‌کنگ، شنبه این هفته اعلام کرد که اجرای قانون موسوم به «استرداد مجرمان به چین» معلق شده‌ است؛ اما صدها هزار تظاهرکنندگان، که بسیاری از آن‌ها از جوانان و دانش‌جویان هنگ کنگ هستند؛ برای دومین هفته پیاپی با پوشیدن لباس‌های سیاه در «راه‌پیمایی سیاه» شرکت کردند.

مخالفان می‌گویند دست‌کم دو میلیون نفر در تظاهرات مسالمت‌آمیز روز یکشنبه علیه کری لم و افزایش نفوذ چین در این کشور شرکت کردند.

تظاهرکنندگان خواهان کناره‌گیری لم از قدرت هستند. مخالفان او را به سوءاستفاده از قدرت، نزدیکی به چین و پی‌روی از سیاست‌های این کشور متهم می‌کنند.

همزمان جاشوا وانگ، فعال سیاسی که به تازگی از زندان آزاد شده نیز خواستار کناره‌گیری کری لم از قدرت شد.

وانگ در سال ۲۰۱۴، زمانی که تنها ۱۷ سال سن داشت؛ به یکی از چهره‌های «جنبش چترها» تبدیل شد. جنبشی که مرکز شهر مهم تجاری هنگ‌کنگ را برای هفته‌ها مسدود کرده بود.او روز دوشنبه تنها کمی پس از آزادی از زندان، در میان تظاهرکنندگان حاضر شد و ضمن انتقاد از سیاست‌های لم گفت که او شایسته رهبری کشور نیست و بایستی از سمت خود کناره‌گیری کند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More