شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رییس مجلس لبنان از توافق بر سر چارچوب مذاکره درباره مرز آبی با اسرائیل خبر داد

 

لبنان و اسرائیل تایید کردند که بر سر چارچوب مذاکره درباره مناقشه مرزی بین دو کشور به توافق دست یافته‌اند؛ وزیر خارجه آمریکا نیز از این توافق استقبال کرد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، روز پنجشنبه ۱۰ مهر گفت توافق بین این دو کشور ظرفیت آن را دارد که «ثبات، امنیت و رفاه بیشتری برای شهروندان لبنان و اسرائیل به بار بیاورد».

خبر دستیابی به چارچوب توافق را نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان، روز پنجشنبه ۱۰ مهر اعلام کرد. اسرائیل می‌گوید مذاکرات مرز دریایی را شامل می‌شود.

بری در نشستی خبری گفت بر سر چارچوب مذاکره توافق حاصل شده است و این مذاکرات به سرپرستی سازمان ملل و آمریکا برگزار خواهد شد.

در ماه‌های اخیر و با میانجیگری آمریکا مذاکراتی بین دو کشور انجام شده بود که مدیریت طرف لبنانی را نبیه بری برعهده داشت. با این حال او روز پنجشنبه گفت که از این پس مدیریت مذاکرات این کشور را ارتش در دست خواهد گرفت.

به گفته بری،‌ مذاکرات دو کشور با سرپرستی سازمان ملل و آمریکا در جنوب لبنان و در نزدیکی مرز برگزار خواهد بود.

بری افزود آمریکا خواستار توافق در سریع‌ترین زمان ممکن است.

از سوی دیگر، وزیر انرژی اسرائیل نیز این خبر را تایید کرد و گفت دو کشور مذاکرات را با میانجی‌گری آمریکا برای به پایان رساندن اختلاف طولانی‌مدت بین خود میان دو کشور برگزار خواهند کرد. 

بر اساس بیانیه‌ای که این مقام اسرائیل صادر کرده انتظار می‌رود مذاکرات پس از تعطیلات سکوت، موسوم به جشن سایه‌بان‌های یهودیان، که در روز نهم ماه میلادی اکتبر به پایان می‌رسد، برگزار شود.

لبنان و اسرائیل در طول دو دهه گذشته و پس ازعقب‌نشینی اسرائیل، اختلافات مرزی داشته‌اند؛ این اختلافات به ویژه در دو سال اخیر و در مرزهای آبی دو کشور جدی‌تر شده بود.

دولت ترامپ در ماه‌های اخیر تلاش‌هایی دیپلماتیک را برای گسترش توافق‌های عادی‌سازی بین اسرائیل و کشورهای منطقه صورت داده است.

نبیه بری روز پنجشنبه گفت سفر اخیر دیوید شنکر،‌ دستیار ارشد پمپئو، به بیروت مساله مذاکره را دوباره به موضوع بحث تبدیل کرد.

این مذاکرات نخستین ارتباط مستقیم میان اسرائیل و لبنان در ۳۰ سال گذشته خواهد بود که پس از حدود دو سال ارتباط غیرمستقیم با وساطت آمریکا صورت می‌گیرد.

پیشتر امارات متحده عربی و بحرین توافق عادی‌سازی روابط را با اسرائیل امضا کرده‌اند. اسرائیل اعلام کرده به زودی عادی‌سازی روابط با کشورهای دیگری را نیز امضا خواهد کرد.

 
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More