شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رییس جمهوری عراق از آمادگی نخست وزیر برای کناره‌گیری از قدرت خبر داد

برهم صالح، رییس جمهوری عراق، از آمادگی عادل عبدالمهدی، نخست وزیر این کشور، برای کناره‌گیری از قدرت خبر داد.

صالح روز پنج‌شنبه نهم آبان، در سخنانی که به صورت زنده از تلویزیون عراق پخش ‌شد، وعده داد که انتخابات زودهنگام پس از تصویب قانون جدید انتخابات که «هفته آینده» به پارلمان ارائه خواهد شد، برگزار می‌شود.

صالح همچنین گفت که نخست وزیر پذیرفته که کناره‌گیری کند «به شرطی که بلوک‌های [احزاب] پارلمان برای رعایت چارچوب‌های قانون اساسی و حقوقی بر سر تعیین یک جانشین قابل قبول توافق کنند»، تا از خلا سیاسی در عراق جلوگیری شود.

رییس جمهوری عراق در روزهای گذشته با برخی از چهره ها و مقامات سیاسی عراق ملاقات و درباره آینده سیاسی این کشور گفت‌وگو کرده است.

این اظهارات صالح در حالی است که روز چهارشنبه، دو تن از حامیان اصلی عادل عبدالمهدی، توافق کردند که برای برکناری نخست وزیر همکاری کنند.

مقتدی صدر، روحانی بانفوذ شیعه که رهبری بزرگ‌ترین فراکسیون در مجلس عراق را نیز بر عهده دارد، از عبدالمهدی خواسته بود انتخابات زودهنگام برگزار کند. اما عبدالمهدی در پاسخ به این درخواست گفته بود که کناره‌گیری او موجب خلا سیاسی در عراق خواهد شد.

عبدالمهدی یک سال پیش و پس از هفته‌ها بن‌بست سیاسی ناشی از ناکامی صدر و عامری، دو رهبر عمده در پارلمان، در اخذ آرا کافی برای تشکیل دولت و نهایتا در چارچوب نوعی مصالحه بین این دو رقیب سیاسی بر سر کار آمد.

سخنان رییس جمهور عراق مبنی بر موافقت نخست وزیر برای کناره‌گیری در شرایطی است که اعتراضات در عراق که تاکنون جان بیش از ۲۵۰ نفر را گرفته، همچنان ادامه دارد.

به گزارش رویترز، معترضان عراقی روز پنج‌شنبه بار دیگر به خیابان‌های مرکز بغداد آمدند و پس از درگیر شدن با نیروهای پلیس، یک نفر از معترضان کشته شد. همچنین بیش از ۵۰ نفر در اعتراضات روز پنج‌شنبه زخمی شدند.

اعتراض‌های اخیر در عراق که ناشی از مشکلات اقتصادی و فساد حکومتی است، پس از شکست داعش و همچنین حدود دو سال ثبات نسبی در این کشور روی داده است.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More