شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رییس‌جمهور اوکراین خواستار سرعت بخشیدن به عضویت این کشور در ناتو شد

ولادیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین، سه‌شنبه ۱۷ فروردین‌، از ناتو خواست تا روند عضویت این کشور در ناتو، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، را سرعت بخشد. زلنسکی، این کار را تنها راه پایان جنگ با جدایی‌طلبان طرفدار روسیه عنوان کرده است.

رییس‌جمهوری اوکراین روز سه‌شنبه در تماسی تلفنی با ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، این درخواست کشورش را مطرح کرد.

زلنسکی همچنین از ناتو خواست تا حضور نظامی قوی‌تری در منطقه دریای سیاه داشته باشد.

همزمان جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، نیز در نشست خبری روز سه‌شنبه خود به این موضوع اشاره کرد و گفت که اوکراین آرزوی دیرینه‌ای برای عضویت در ناتو داشته و دولت بایدن نیز در این مورد با اوکراین گفت‌وگوهایی کرده است.

ساکی همچنین گفت که آمریکا حمایت‌کننده جدی اوکراین بوده اما عضویت این کشور در ناتو تصمیمی است که اتخاذ آن به عهده این سازمان است.

در مقابل، دولت روسیه نزدیک شدن اوکراین به ناتو و درخواستش برای عضویت در ناتو را باعث تشدید درگیری‌ها در منطقه دونباس دانست، جایی که در روزهای اخیر شاهد افزایش خشونت‌ها بوده است.

به گفته دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین، عضویت اوکراین در ناتو برای حل مناقشه و مشکلات داخلی این کشور هیچ فایده‌ای نخواهد داشت و تنها وضعیت را بدتر خواهد کرد.

در همین حال، دبیرکل ناتو نیز در توییتی، با ابراز نگرانی‌ جدی از فعالیت‌های نظامی روسیه در مناطق مرزی و در درون خاک اوکراین، تاکید کرده که ناتو قاطعانه از حاکمیت اوکراین و تمامیت ارضی این کشور حمایت می‌کند و به همکاری نزدیک خود با این کشور متعهد است.

 اوکراین هفته گذشته روسیه را متهم کرد که هزاران نفر از نیروهای نظامی‌اش را در مرزهای شمالی و شرقی خود و شبه جزیره کریمه مستقر کرده است. روسیه در مقابل، گفته که این فعالیت‌ها، کشوری را تهدید نمی‌کند.

روسیه شبه جزیره کریمه را در سال ۲۰۱۴ اشغال و ضمیمه خاک خود کرد. متحدان اوکراین پس از این اتفاق به دفاع از اوکراین شتافتند و با صدور بیانیه‌هایی به روسیه در مورد اقدام‌های بعدی‌اش هشدار دادند.

نیروهای دولتی اوکراین از سال ۲۰۱۴ تاکنون با جدایی‌طلبان طرفدار روسیه در منطقه دونباس در حال جنگ هستند. گفته می‌شود که در این درگیری‌ها، حدود ۱۴ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند.

از سال گذشته و در پی توافق آتش‌بس، درگیری‌ها در این منطقه به کم‌ترین حد در سال‌های گذشته رسیده بود ولی اکنون باردیگر کی‌یف و مسکو یکدیگر را به تشدید درگیری‌ها در این منطقه متهم می‌کنند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More