شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ریيس مجلس عربستان سعودی: ایران ستون فقرات تروریسم است

عبدالله بن محمد آل‌شیخ، ریيس مجلس عربستان سعودی، ایران را «ستون فقرات تروریسم» خواند.

او که در بیست‌و‌نهمین نشست اتحادیه پارلمان‌های عربی در امان، پایتخت اردن سخن می‌گفت، ایران را متهم کرد که بدون توجه به اصول دین اسلام و همجواری در امور داخلی دیگر کشورهای منطقه دخالت می‌کند.

«حمایت از تروریسم»، «انجام عملیات‌های تروریستی»، «فرقه‌گرایی» و «حمایت از جنگ‌های داخلی»، از دیگر اتهاماتیست که از سوی ریيس‌ مجلس عربستان سعودی علیه ایران طرح شده است.

بیست‌و‌نهمین دوره نشست‌های اتحادیه پارلمان‌های عربی که با حضور روسای مجلس ۱۷ کشور عربی از روز یکشنبه برگزار شده بود، شب گذشته پایان یافت. عنوان این نشست «قدس، پایتخت ابدی فلسطین است» بود.

هیات پارلمانی سوریه هم در این نشست حضور داشت. این در حالی است که عضویت سوریه در این اتحادیه از سال ۲۰۱۱ لغو شد.

مقام‌های جمهوری اسلامی به طور معمول اتهام حمایت از تروریسم را رد می‌کنند. در تازه‌ترین واکنش‌ها، یازدهم اسفندماه امسال، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، گفته‌های وزیر خارجه امارات درباره مداخله ایران در منطقه را «ادعاهای تکراری» و «بی‌پایه و اساس» خوانده بود.

عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر خارجه امارات، در نشست وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی که جمعه دهم اسفندماه در ابوظبی برگزار شد، از ایران خواسته بود که با بازنگری در سیاست‌های خود از «ایجاد آشوب‌های قومی» خودداری کرده و «حمایت از طرف‌هایی که موجب تشدید بحران‌ در منطقه می‌شوند را متوقف کند».

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، هم دو روز پیش به کشورهای عربی هشدار داده بود که « اگر سیاست پناه بردن به دشمنان اسلام» را ادامه دهند، شاهد «خیزش شهروندان تحقیرشده‌شان» خواهند بود.

روابط ایران با کشورهای مهم عربی مانند عربستان سعودی، امارات و بحرین در سال‌های اخیر در یکی از بدترین دوره‌های تاریخی خود قرار دارد و تلاش‌های دیپلماتیک برای بهبود روابط شکست خورده است.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More