شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ریاض: حمله موشکی را اعلان جنگ از سوی ایران می‌دانیم

 

شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، روز سه‌شنبه ۱۶آبان در یک گفت‌وگوی تلفنی با بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا، مجهز کردن شبه‌نظامیان حوثی به موشک‌های بالستیک را "تجاوز نظامی مستقیم" ایران علیه ریاض  خواند.

به گزارش خبرگزاری رسمی سعودی (واس) محمد بن سلمان افزود: "دست داشتن حکومت ایران در مجهز کردن شبه‌نظامیان وابسته به خود به موشک، تجاوز نظامی مستقیم از سوی ایران است و ممکن است به [اعلان] جنگ علیه پادشاهی سعودی تلقی شود".

بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا، نیز در این گفت‌وگوی تلفنی "اقدام شبه‌نظامیان حوثی در پرتاب موشک به ریاض را محکوم و نسبت به هدف قرار دادن عمدی غیر نظامیان ابراز انزجار کرد". وزیر خارجه بریتانیا نیز تاکید کرد که کشورش در کنار عربستان سعودی در مقابله با تهدیدهای امنیتی، ایستاده است.
 

پیش از آن نیز عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی، در اظهارنظری مشابه گفت: "حمله موشکی اخیر به فرودگاه بین‌المللی ریاض را به منزله اعلان جنگ از سوی ایران می‌دانیم و در فرصتی مناسب پاسخی درخور به آن می‌دهیم".

روز گذشته ائتلاف به رهبری عربستان سعودی، ایران را به "تجاوز نظامی" متهم کرد و در بیانیه‌ای گفت این حمله می تواند "اعلان جنگ" به عربستان  تلقی شود و این کشورممکن است به آن پاسخ دهد.

خبرگزاری سبا وابسته به حوثی‌ها در یمن شامگاه روز شنبه ۱۳ آبان اعلام کرد که یک موشک بالستیک به سمت فرودگاه بین‌المللی ملک خالد در ریاض، پایتخت عربستان، پرتاب کرده است. اقدامی که اگرچه حوثی‌های یمن مسوولیت آن‌را پذیرفتند، اما مقام‌های عربستان اعلام کردند که ایران در این حمله موشکی دست داشته و نقشش در این اقدام انکارناپذیر است.

عادل الجبیر گفت کشورش مدارک متقنی دراختیار دارد که نشان می‌دهد این موشک ایرانی بوده و حزب‌الله آن را به یمن قاچاق کرده و با کمک آنها قطعات موشک را سر هم کردند و در نهایت به عرستان شلیک کردند.
او در ادامه با اشاره به ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد که براساس آن حق کشورها برای دفاع نظامی از خود را به‌رسمیت‌ شناخته است، گفت: "ما این‌ را به منزله اعلان جنگ می‌دانیم. ایران نمی‌تواند شهرها و روستاهای عربستان را موشک‌باران کند و از ما انتظار داشته باشد که هیچ اقدامی نکنیم".

عادل الجبیر در ادامه سخنان خود همچنین تصریح کرد: "ما این حق را برای خودمان محفوظ می‌دانیم که در فرصتی مناسب پاسخی مناسب بدهیم. این اقدام بسیار بسیار خصمانه بوده. ما از سال ۱۹۷۹ دست دوستی به سوی ایران دراز کردیم، اما در برابر آن چیزی که دریافت کردیم تهدید، مرگ و ویرانی بوده است".
او همچنین در توییتر خود نوشت: "دخالت‌های ایران به امنیت کشورهای همسایه آسیب زده و امنیت و صلح جهانی را تهدید می‌کند".

 

 

 

یک روز پس از پرتاب موشک از سوی یمن به ریاض، محمد عزیز جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران نیز اعلام کرد که "ایران امکان انتقال موشک به یمن را ندارد و موشک‌های نیروهای حوثی‌ برای خودشان است که بازسازی و برد آن را زیاد کرده‌اند".

همزمان محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، نیز به این موضوع واکنش نشان داد و در یک رشته پست‌ توییتری، نقش ایران در حمله موشکی به عربستان را رد کرد و ریاض را عامل بی‌ثباتی در منطقه خواند. او همچنین گفت: "سفرها به عربستان برای سلامت منطقه خطرناک است".

 

در میان واکنش‌های بسیاری که این حمله موشکی درپی‌ داشت، تیتر روز گذشته روزنامه کیهان نیز بازتاب بسیاری در رسانه‌ها و محافل خبری داشت. این روزنامه که زیر نظر آیت‌الله خامنه‌ای اداره و از نزدیک‌ترین رسانه سپاه پاسداران محسوب می‌شود، در شماره روز دوشنبه خود در گزارشی از حمله موشکی به عربستان استقبال کرد و هشدار داد که "هدف بعدی دوبی" است. دوبی از شهرهای مهم امارات متحده عربی و یکی از اعضای ائتلاف نظامی علیه شورشیان حوثی در یمن به رهبری عربستان سعودی است.

تهران اگر چه حمایت لفظی خود از شورشیان حوثی در یمن را پنهان نمی‌کند، با این‌حال گزارش‌ها درباره ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی برای آنها را رد می‌کند. روز دوشنبه ۱۵آبان، وبسایت العربیه با انتشار تصاویری از تسلحیات نظامی گزارش داد که ایران به بهانه کمک‌رسانی انسانی به مردم یمن با هواپیماهای مسافربری سپاه پاسداران، اسلحه، مهمات و قطعات موشک‌های بالستیک به صنعا انتقال می‌دهد.

ائتلاف عربی، در جنگ داخلی یمن، از نیروهای دولتی آن کشور در برابر شبه‌نظامیان حوثی و هواداران علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهوری پیشین یمن که متحد ایران‌اند، حمایت می‌کند. یمن در کنترل حوثی‌ها و هواداران منصورهادی قراردارد. صنعا، پایتخت و مناطق شمالی یمن در کنترل حوثی‌هاست و هواداران هادی و دولت او در عدن و مناطق جنوبی مستقر هستند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More