شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رژه «روز قدس» شبه‌نظامی‌های شیعه وابسته به ایران در بغداد

در «روز قدس»، شبه‌نظامی‌های شیعه عراق در شهر بغداد رژه رفتند. تصویر علی خامنه‌ای، رهبر ایران، در این رژه جایگاهی ویژه داشت.

«روز قدس» نامی است که روح‌الله خمینی، رهبر سابق جمهوری اسلامی ایران، در سال ۱۳۵۸ بر آخرین جمعه ماه رمضان گذاشت. از آن زمان، هر سال در این روز، در ایران و بعضی کشورهای دیگر تجمعات و راه‌پیمایی‌هایی در حمایت از مردم فلسطین برگزار می‌شود. متولی برگزاری بسیاری از این تجمعات حکومت جمهوری اسلامی ایران است.

معین الخاتمی (MO'EEN AL-KATHEMI)، یکی از شبه‌نظامی‌های عراقی حاضر در این رژه، به خبرگزاری رویترز گفت: «این راهپیمایی در رد صلح قرن است که ترامپ برنامه‌اش را ریخته است تا جنبش فلسطینی‌ها را به شیوه خودش منحط کند. اما مردم این پیشنهاد را رد می‌کنند و این توطئه شکست خواهد خورد.»

پس از خروج دولت دونالد ترامپ از برجام، ایران با بازگشت تحریم‌های آمریکا روبه‌روست که مقدم بر دیگر موارد، نظام بانکداری و صادرات نفت خام ایران را هدف قرار داده است. ماه گذشته، صادرات نفت ایران به روزی حداکثر ۴۰۰ هزار بشکه کاهش یافت.

این هفته، مقامات آمریکایی از نشانه‌های مشکلات مالی در گروه‌های وابسته به ایران، از جمله حزب‌الله لبنان، خبر دادند.

آمریکا برای بازگشت ایران به مذاکره، ۱۲ شرط گذاشته است. شرط هفتم تاکید می‌کند که «ایران باید به حاکمیت ملی عراق احترام بگذارد و از خلع سلاح تشکل‌های ستیزه‌جوی شبه‌نظامی شیعه در عراق ممانعت نکند».

در شرط یازدهم، از ایران خواسته شده است «ایران باید حمایت نیروی قدس سپاه پاسداران از گروه‌های تروریستی و شرکای شبه‌نظامی آن‌ها را متوقف کند».

شرط دوازدهم درباره پایان تهدید ایران علیه حاکمیت اسراییل است و از ایران خواسته شده است «از رفتارهای تهدید‌آمیز علیه کشورهای همسایه، که بسیاری از آن‌ها از متحدان آمریکا به شمار می‌روند، دست بردارد که این تهدید به نابودی اسراییل و همچنین شلیک موشک به‌ سوی عربستان سعودی و امارات را نیز شامل می‌شود. همچنین، ایران باید از تهدید حمل‌ونقل بین‌المللی و حملات سایبری دست بردارد».

هم‌زمان با راهپیمایی روز قدس در ایران و چند کشور دیگر، اجلاس مکه، به دعوت عربستان سعودی، رهبران عربی را گرد هم آورده تا «تهدید ایران» را بررسی کنند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More