شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رویکرد خطرناک شعاری ایران

 

روزنامه واشنگتن‌پست روز پنجشنبه در گزارشی با اشاره به حمله موشکی ایران به پهپاد نیروی هوایی آمریکا نوشت که هرچند جمهوری اسلامی ۴۰ سال است دارد شعار می‌دهد که «آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند»؛ اما این رویکرد شعاری، در این مرحله، می‌تواند برای رژیم ایران گران تمام شود.

واشنگتن‌پست در گزارش خود می‌نویسد یکی از مسائل اساسی که در حال حاضر موجب تشدید تنش‌ها میان ایران و آمریکا شده است به کارگیری یک زبان و ادبیات بی‌قاعده است که هر دو طرف به کار می‌برند. هرچند که رهبران ایران سابقه مشخص‌تری در به کارگیری از این زبان بی‌قاعده و خصمانه علیه آمریکایی‌ها دارند.

نویسنده گزارش واشنگتن‌پست می‌نویسد هرچند دونالد ترامپ، رییس جمهوری کنونی آمریکا، نیز از این زبان و ادبیات بی‌قاعده در قبال ایران استفاده می‌کند اما کماکان خواهان انجام گفت‌وگو با رهبران ایران است.

به باور نویسنده این گزارش، یکی از نمونه‌های به کارگیری این زبان بی‌قاعده، سردادن شعاری با این مضمون است که «آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.» به نوشته این گزارش ۴۰ سال است که جمهوری اسلامی دارد از این شعار علیه آمریکا استفاده می‌کند.

نویسنده گزارش به این نکته تاریخی اشاره می‌کند که اولین بار روح‌الله خمینی، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، در جریان بحران گروگان‌گیری دیپلمات‌های آمریکا در تهران، در ۱۳۵۸، این شعار را مطرح کرد.

به گزارش واشنگتن‌پست، واقعیت مسئله این است که ایالات متحده دارای زرادخانه نظامی و نیز توان اقتصادی و سیاسی و فرهنگی است که جمهوری اسلامی نمی‌تواند با آن مقابله کند. به نوشته نویسنده واشنگتن‌پست، این موضوع را نه تنها رهبران جمهوری اسلامی، بل که مردم ایران نیز می‌دانند. به ویژه که توان ایران نیز به دنبال تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی کاهش یافته است.

نویسنده گزارش واشنگتن‌پست بر این باور است که مردم فعلی ایران هم به مانند مردم ایران [در میانه دهه ۱۳۶۰] زمان جنگ با صدام حسین، رییس جمهور پیشین عراق، نیستند. به باور نویسنده در حال حاضر، تنها شمار اندکی از مردم از آغاز یک کارزار و درگیری نظامی، آن هم با یک قدرت بزرگ، که به نابودی و... می‌انجامد حمایت می‌کنند.

 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More