شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رویترز: مصر از «ناتوی عربی» کناره‌گیری کرده است

 

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه ۲۱ فروردین به نقل از چهار منبع مطلع نوشت مصر از طرح آمریکا برای تشکیل «ناتوی عربی» با حضور کشورهای عربی هم‌پیمان به منظور مقابله با ایران کناره‌گیری کرده است.

منابع مطلع به خبرگزاری رویترز گفته‌اند مصر تصمیم خود را پیش از نشست «ائتلاف امنیتی خاورمیانه» (MESA) که روز یکشنبه گذشته در ریاض برگزار شد، به اطلاع اعضای این ائتلاف رسانده است.

بنابر گزارش رویترز، مصر نماینده‌ای به این نشست نفرستاد. این نشست با رهبری آمریکا به منظور متحد کردن کشورهای عرب سنی در قالب یک پیمان امنیتی، سیاسی و اقتصادی جهت مقابله با ایران برگزار شده بود.

یک منبع مطلع به رویترز گفته است دلیل کناره‌گیری مصر تردید در جدیت این طرح و هم‌چنین خطر افزایش تنش با ایران بوده است.

اطمینان نداشتن از موفقیت دونالد ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا نیز به تصمیم مصر برای کناره‌گیری کمک کرده است.

سفارت مصر در واشنگتن و کاخ سفید به پرسش رویترز در این‌باره پاسخی نداده‌اند.

ایده ائتلاف امنیتی خاورمیانه که به عنوان ناتوی عربی شناخته می‌شود، برای نخستین بار در سال ۲۰۱۷ از سوی ریاض مطرح شد و محدود کردن گسترش نفوذ منطقه‌ای دو کشور روسیه و چین را نیز در بر می‌گیرد.

به جز آمریکا و عربستان سعودی، امارات، قطر، بحرین، عمان، کویت و اردن در این نشست  شرکت کردند.

دو روز بعد از نشست ریاض، عبدالفتاح السیسی، رییس‌جمهوری مصر و دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری ایالات متحده در واشنگتن دیدار کردند. پیش از این دیدار، ترامپ گفته بود که درباره مسائل امنیتی صحبت خواهند کرد اما مشخص نیست که آیا ائتلاف امنیتی خاورمیانه جزء مباحث مطرح شده در این دیدار بوده است یا نه.

دو منبع مطلع به رویترز گفته‌اند که سایر کشورهای حاضر در این نشست به تلاش‌شان در راستای پیشبرد این ائتلاف ادامه می‌دهند و  برای منصرف کردن مصر از کناره‌گیری، این کشور را تحت فشار دیپلماتیک قرار خواهند داد.

 به گفته یکی از این دو منبع مطلع، تصمیم مصر هنوز نهایی نیست.

یکی دیگر از این منابع گفته، «ما همه خواهان بازگشت مصر هستیم.» هرچند طبق گفته یک منبع عرب، نمی‌توان مصر را متقاعد به بازگشت کرد.

کناره‌گیری مصر که بزرگترین ارتش را در کشورهای عرب دارد، مانعی بر سر راه ائتلاف امنیتی خاورمیانه است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More