شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رویترز: عربستان سعودی منتظر رشد قیمت نفت برای افزایش تولید

خبرگزاری رویترز گزارش داد عربستان سعودی منتظر افزایش قیمت نفت در بازار است تا تولید نفت و میعانات گازی‌اش را افزایش دهد.

وزیر نفت عربستان سعودی روز دوشنبه گفت: «تمایل ما بر این است که تولید را به‌نحوی مدیریت کنیم که موجودی منابع (نفت) آهسته و پیوسته کاهش یابد تا به درجه‌ای نرمال برسد.»

به‌گفته این خبرگزاری، مقامات سعودی در تلاش‌اند تا هم روابط دیپلماتیک حسنه با واشنگتن را حفظ کنند و هم درآمد کافی برای تامین بودجه سالانه‌شان داشته باشند.

رویترز هم‌زمان گزارش داد که ترکیه واردات نفت و میعانات گازی از ایران را متوقف کرده است.

آمریکا از ابتدای ماه مه، معافیت واردکنندگان اصلی نفت و میعانات گازی ایران را تمدید نکرد.

عربستان سعودی به آمریکا وعده داده است جای خالی نفت ایران در بازار را پر می‌کند. در ماه مه، صادرات نفت ایران به‌واسطه تحریم‌های نفتی آمریکا به حداکثر ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته است.

همچنین افزایش ادوات نظامی آمریکا در منطقه خاورمیانه و احتمال وقوع جنگ بین ایران و آمریکا بازار نفت را نگران کرده است. به عقیده برخی تحلیلگرها، جنگ این دو کشور و خطر قطع شریان نفتی خلیج فارس می‌تواند قیمت نفت را به بیش از بشکه‌ای ۱۰۰ دلار برساند.

رویترز نوشت از دیدگاه مالی، عربستان سعودی انگیز‌ه‌ای برای افزایش تولید ندارد، مگر آن‌که قیمت نفت بالا رفته باشد، یعنی وقتی در بازار نفت، موجودی انبارها کم شده باشد.

هم‌اکنون ذخیره انبارهای نفت اصلی جهان به‌واسطه کاهش تولید نفت ایران و ونزوئلا کمتر از سال گذشته‌ است.

تولید نفت عربستان سعودی در اولین فصل سال ۲۰۱۹، یک درصد کمتر از دوره مشابه در سال قبل بود.

در ماه مارس، سعودی‌ها روزانه ۴۸۰ میلیون دلار از محل صادرات نفت درآمد کسب کرده بودند، که تقریبا برابر درآمد سال گذشته این کشور است. هرچند این رقم با ماه اکتبر گذشته برابری نمی‌کند، زمانی‌که قیمت نفت بالاتر بود و عربستان سعودی روزانه دست‌کم ۶۰۰میلیون دلار از فروش نفت عایدی داشت.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More