شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رویترز: تولید نفت ایران در پایین‌ترین سطح خود طی چهل سال اخیر قرار دارد

رویترز با اشاره به داده‌های موجود در صنعت نفت گزارش داده که با توجه به پرشدن ذخیره نفت خام ایران، این کشور تولید نفت خود را به پایین‌ترین میزان خود در چهار دهه اخیر رسانده است.

این گزارش دلیل پر شدن ذخایر نفت خام ایران را افت شدید صادرات نفت خام و کاهش فعالیت‌های پالایشگاهی ناشی از شیوع کرونا عنوان کرده است.

بر اساس داده‌های موسسه تحلیل بازار انرژی اف‌جی‌ای، ذخایر نفت خام ایران در تاسیسات خشکی از ۱۵ میلیون بشکه در ماه ژانویه، به ۵۴ میلیون بشکه در ماه آوریل رسید و در ماه ژوئن تا ۶۳ میلیون بشکه افزایش یافت.

از سوی دیگر، شرکت اطلاعات بازار کپلر تخمین زده است که در ماه ژوئن ذخایر نفت خام ایران در تاسیسات خشکی در حدود ۶۶ میلیون بشکه بوده است. این میزان معادل ۸۵ درصد ظرفیت ذخایر نفت خام ایران در تاسیسات خشکی است.

همایون فلک‌شاهی، یکی از تحلیل‌گران ارشد در شرکت اطلاعات بازار کپلر در گفت‌وگو با رویترز گفت که با توجه به محدودیت‌های فنی در تانکرهای ذخیره و نیز گلوگاه‌های موجود در زیرساخت‌ها، امکان پر کردن مخازن به صورت صد در صد وجود ندارد.

از سوی دیگر، ظرفیت مخازن شناور در دریا نیز برای ایران در حال تکمیل شدن است. به گزارش رویترز به نقل از منابع اطلاعاتی در صنعت کشتیرانی، تخمین زده می شود که ایران برای ذخیره نفت خود از ۳۰ تانکر عظیم که هر کدام حداکثر دو میلیون بشکه ظرفیت دارد استفاده می‌کند. بدین ترتیب برآورد می‌شود که طی چند ماه اخیر بیش از ۵۰ میلیون بشکه نفت در این مخازن نگهداری شده باشند.

طبق برآورد موسسه داده‌های مالی ری‌فینیتیو، تا سیزدهم تیر، ۵۶ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت خام ایران در تانکرهای نفت در دریاها نگهداری شده است.

بر اساس داده‌های اوپک، تولید نفت خام ایران در ماه ژوئن یک میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه در روز بوده است. این میزان نیمی از تولید نفت این کشور در سال ۲۰۱۸ بود و پایین‌ترین میزان تولید نفت خام از آغاز جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۵۹ تاکنون بوده است.

از سوی دیگر، شیوع کرونا و اشباع بازار عرضه نفت باعث شد صادرات نفت ایران نیز کاهش یابد. طبق اطلاعات شرکت کپلر، صادرات نفت خام ایران در ماه می حدود ۱۰۰ هزار بشکه در روز بود. موسسه اف‌جی‌ای صادرات نفت ایران در ماه می را ۲۱۰ هزار بشکه در روز ارزیابی کرده است. این ارزیابی‌ها در مقایسه با صادرات دو نیم میلیون بشکه در روز در آوریل ۲۰۱۸ افتی شدید را در صادرات نشان می‌دهند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More