شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رویترز: تغییرات پنتاگون مقابله ترامپ با اعتراضات انتخاباتی را آسان‌تر می‌کند

با ادامه تقابل میان تیم دونالد ترامپ و جو بایدن بر سر فرایند انتقال قدرت پس از انتخابات آمریکا، خبرگزاری رویترز نوشته تغییرات روزهای اخیر در پنتاگون به‌کارگیری سربازان آمریکایی برای مقابله با اعتراضات انتخاباتی را برای ترامپ آسان‌تر می‌کند.

رویترز چهارشنبه ۲۱ آبان‌ماه گزارش داد با ادامه چالش‌های حقوقی ترامپ برای تغییر نتایج انتخابات،‌ تاکنون تیم او موفق شده بیش از ۱۳۶ هزار دلار برای پشتیبانی از اقدامات حقوقی علیه فرایند انتخابات جمع‌آوری کند.

این کمک‌های مالی از طریق وب‌سایتی به نام «بودجه‌ام را تامین کن» صورت گرفت که البته پس از انتشار یک خبر، این وب‌سایت حذف شد.

این خبر مربوط به اظهارات یک کارمند اداره پست بود که پیشتر اعلام کرد شاهد «دستکاری آرا» در پنسیلوانیا بوده است. این اظهارات از سوی تیم ترامپ مورد استفاده قرار گرفت تا چالش‌های حقوقی خود از طریق تحقیقات اف‌بی‌آی را پیش ببرد.

با این حال، روز سه‌شنبه دموکرات‌های کمیته نظارت مجلس نمایندگان گفتند براساس اعلام بازرس داخلی پست، این کارمند اداره پست اظهاراتش را پس گرفته است.

از سوی دیگر، در میشیگان و جورجیا هم قاضی‌های فدرال شکایت کارزار انتخاباتی ترامپ را رد کرده‌اند؛ رویترز به نقل از کارشناسان حقوقی نوشته دادخواهی‌های ترامپ شانس اندکی برای تغییر نتایج انتخابات دارد.

ستاد انتخاباتی او هم روز سه‌شنبه اعلام کرد پس از اقدامی مشابه در ایالت مورد مناقشه پنسیلوانیا، قرار است در میشیگان هم شکایتی ارائه کند تا ایالت را از تایید نتایج انتخابات باز دارد.

 

تغییر در پنتاگون؛ برخورد با اعتراضات احتمالی

از سوی دیگر،‌ در چند روز گذشته تغییراتی در دولت آمریکا از سوی ترامپ آغاز شده است.

یک روز پس از برکناری مایک اسپر،‌ وزیر دفاع، رییس‌جمهور در حال گماردن شماری از متعهدان نزدیک خود در پست‌هایی در پنتاگون است.

رویترز نوشته تغییرات اخیر ظرفیت آن را برای ترامپ ایجاد می‌کند که آسان‌تر از سربازان نظامی آمریکا برای مقابله با اعتراضات استفاده کند.

طبق نظرسنجی رویترز-ایپسوس که روز سه‌شنبه منتشر شد، حدود ۸۰ درصد آمریکایی‌ها، از جمله نیمی از جمهوری‌خواهان، می‌گویند معتقدند بایدن برنده واقعی است. برخی رسانه‌ها و کارشناسان درباره امکان اعتراضات داخلی در صورت ادامه مناقشه‌ها درباره انتخابات و عدم پذیرش نتایج از سوی ترامپ نگرانند.

به موازات این تغییرات سیاسی و همکاری نکردن دولت ترامپ با تیم بایدن برای پیش بردن انتقال قدرت، به کارشناسان بدنه دولت اعلام شده به کار خود برای تهیه لایحه بودجه‌ای که قرار است در ماه فوریه سال بعد،‌ یعنی پس از تاریخ پایان ریاست‌جمهوری ترامپ،‌ ارائه شود ادامه دهند.

نپذیرفتن نتیجه انتخابات تا آنجا پیش رفته که روز سه‌شنبه مایک پمپئو،‌ وزیر خارجه دولت آمریکا،‌ در پاسخ به سوالی درباره انتقال قدرت به تیم بایدن از لفظ «دولت دوم ترامپ» و انتقال صلح‌آمیز قدرت به آن استفاده کرد.

 

تیم بایدن برای انتقال آماده می‌شود

در سوی دیگر این مناقشه، بایدن قصد دارد روز چهارشنبه با مشاورانی که به او کمک می‌کنند تا آماده شود تا از ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ کار خود را آغاز کند،‌ دیدار داشته باشد.

او از کارشناسان امور مالی، بازرگانی و تنظیم مقررات بانکی در تیم انتقال خود استفاده کرده است که افرادی از دموکرات‌های برجسته تا فعالان پیشرو را در بر می‌گیرد.

بایدن همچنین در زمینه سیاست‌های دیگر از جمله محیط زیست از افرادی استفاده می‌کند که در زمان تصدی پست‌هایی در دولت باراک اوباما، قوانین سختگیرانه‌ای تنظیم می‌کردند.

با این حال، تیم انتقال بایدن قادر به دسترسی به فضای دفتر دولت فدرال یا استفاده از بودجه برای استخدام کارکنان نیست، زیرا رییس دفتر فدرال که منصوب ترامپ است و باید نتایج انتخابات را به رسمیت بشناسد، هنوز این کار را نکرده است.

چالش میان دو نامزد و تیم‌های آن‌ها در حالی ادامه دارد که در سطح کل کشور، بایدن با بیش از سه درصد که نزدیک به پنج میلیون رای را شامل می‌شود از ترامپ پیش است.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More