شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

روسیه فیلترینگ تلگرام را آغاز کرد

 

سازمان دولتی دیده‌بان ارتباطات روسیه، از آغاز عملیات فیلترینگ پیام‌رسان تلگرام خبر داد.

وب‌سایت دیده‌بان ارتباطات روسیه روز دوشنبه ۲۷ فروردین‌ماه در بیانیه‌ای اعلام کرد که از شرکت تله‌کام درخواست کرده تا دسترسی به تلگرام در روسیه را مسدود کند.

به گزارش رویترز، یک دادگاه روسیه روز دوشنبه در حکمی دستور مسدود کردن تلگرام را به دلیل نقض مقررات روسیه صادر کرد.

پیام‌رسان تلگرام که توسط یک کارآفرین روس راه‌اندازی شده است بیش از ۲۰۰ میلیون کاربر در جهان دارد و به‌عنوان نهمین پیام‌رسان موبایلی بین المللی شناخته می‌شود.

به گفته خبرگزاری اینترفکس و به نقل از یک مقام دیده‌بان ارتباطات روسیه، فیلترینگ کامل تلگرام چندین ساعت طول خواهد کشید.

گزارش‌ها حاکی است که شرکت‌های ام.تی.اس و مگافون، دو تولید کننده بزرگ خدمات اینترنت در روسیه تا کنون دسترسی کاربران خود به این شبکه را مسدود کرده‌اند.

پیش از این نیز مقامات امنیتی روسیه از شرکت تلگرام درخواست کرده بودند تا پیام‌های خصوصی کاربران خود را در اختیار آنان قرار دهد، ولی علیرغم این درخواست‌ها، تلگرام از همکاری با سرویس‌های امنیتی روسیه برای در اختیار قرار دادن اطلاعات محرمانه و کدگذاری شده کاربران خود سر باز زده است.

سازمان اطلاعات و امنیت روسیه اعلام کرده است که درخواست دسترسی به اطلاعات و پیام‌های کاربران روسیه‌ای این شبکه در راستای پیش‌گیری از تهدیدات امنیتی و حملات تروریستی صورت گرفته است، ولی تلگرام این اقدام را ناقض حریم خصوصی کاربران خود می‌داند.

پاول دوروف، رئیس و بنیانگذار این شبکه پیام‌رسان گفت که این فیلترینگ به زندگی بیش از ۱۵ میلیون کاربر روسی این شبکه خسارت خواهد زد و هیچ ارتباطی با افزایش سطح امنیت روسیه ندارد.

او افزود: «فعالیت‌های تروریستی در روسیه همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند، چرا که تندروها به ارتباط خود از طریق شبکه‌های دیگر و یا با استفاده از فیلتر‌شکن ادامه خواهند داد...ما مسدود کردن این پیام‌رسان را اقدامی بر خلاف قانون می‌دانیم و به دفاع خود از حق مکاتبات محرمانه در روسیه ادامه خواهیم داد».

دوروف که در تاسیس و راه‌اندازی رسانه‌های اجتماعی روسیه فردی پیشگام بوده، در سال ۲۰۱۴ این کشور را ترک کرد و پس از آن به یکی از منتقدین سرسخت سیاست‌های کرملین در خصوص آزادی اینترنت تبدیل شد.

گفتنی است که دولت روسیه نیز از این پیام‌رسان اجتماعی برای ارتباط با خبرنگاران و کنفرانس‌های اینترنتی خود با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نیز استفاده می‌کند.

به همین دلیل سخنگوی کاخ کرملین روز دوشنبه ۲۸ فروردین‌ماه، از تمامی روزنامه‌نگارانی که مشترک این پیام رسان هستند، درخواست کرد تا به سرویس پیام‌رسان دیگری که بخشی از شبکه اینترنتی اداره پست روسیه است بپیوندند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More