شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

روسیه بار دیگر در شورای امنیت قطع‌نامه‌ای را درباره سوریه وتو کرد

 

روسیه از حامیان اصلی بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، در بحران شش‌ساله این کشور، شامگاه روز پنج‌شنبه ۲۵ آبان‌ماه، پیش‌نویس قطع‌نامه شورای امنیت سازمان ملل برای تمدید مأموریت هیأت تحقیق درباره استفاده از سلاح‌های شیمیایی را وتو کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مأموریت هیأت تحقیق وابسته‌به سازمان ملل درباره استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه، بامداد امروز، جمعه به پایان رسید و آمریکا با ارائه پیش‌نویسی، خواستار ادامه کار این هیأت شده بود؛ اما با دهمین وتوی روسیه، در رابطه با بحران سوریه روبرو شد.

گزارش هيأت تحقیق سازمان ملل در پنجم آبان (۲۷ اکتبر)، رژیم سوریه را مسؤول بمباران شیمیایی منطقه خان‌شیخون و استفاده از گاز سارین در چهارم آوریل معرفی کرده بود. در آن حمله، بیش‌از هشتاد نفر، جانشان را از دست دادند. دمشق این گزارش را رد کرد.

پیش‌نویس قطع‌نامه آمریکا نیازمند موافقت ۹ عضو دائم و موقت شورای امنیت بود، با این شرط که هیچ‌یک از اعضای دائم آن شورا، یعنی آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا و فرانسه با آن مخالفت نکنند؛ اما در پایان، روسیه این پیشهاد را وتو کرد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، ساعاتی پیش‌از رأی‌گیری، اعضای شورای امنیت را به تمدید مأموریت هیأت تحقیق درباره استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه فراخوانده بود.

او گفته بود که تمدید مأموریت این هیأت، «بشار اسد را از به‌کار گیری سلاح شیمیایی باز‌ می‌دارد».

 

  • واکنش نماینده آمریکا پس از وتوی روسیه

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد

 

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، پس از وتو شدن این قطع‌نامه، گفت:« روسیه با این وتو، گروه تحقیق سازمان ملل را در سوریه کشت؛ چرا که به‌دنبال پنهان‌کردن واقعیت است».

او سپس  هشدار داد:« اگر ضروری شود، ما دوباره دست به اقدام خواهیم زد».

آمریکا پس از حمله شمیایی علیه غیرنظامیان خان‌شیخون، به دستور دونالد ترامپ، بدون مراجعه به شورای امنیت، یک پایگاه هوایی وابسته‌به دولت سوریه را بمباران کرد.

سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد گفت:« روسیه دلایلی را خلق کرد تا مانع ادامه کار سازوکاری به‌‌عنوان "هیأت تحقیق" بشود؛ چرا که نتایج تحقیق این هیأت، مورد پسند مسکو نبود».  

او در این زمینه، افزود:« اگر سازوکار تحقیق مشترک، داعش را در استفاده از سلاح شیمیایی گناهکار معرفی می‌کرد، روسیه از آن استقبال می‌کرد؛ اما زمانی که یکی از دوستانش (رژیم سوریه) گناهکار شناخته شود، ناگهان ایراد را از سازوکار تحقیق می‌دانند و نه دوستشان که این جنایت را مرتکب شده است».

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More