شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

روسیه آخرین سلاح‌های شیمیایی باقیمانده از دوران جنگ سرد را امحاء می کند

 

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، روز چهارشنبه ۵ شهریور، ضمن متهم کردن ایالات متحده آمریکا به عدم همکاری در از بین بردن سلاح‌های شیمیایی باقیمانده از دوران جنگ سرد، اعلام کرد که روسیه آخرین سلاح‌های شیمیایی خود را از بین خواهد برد و از این حرکت به عنوان یک «رویداد تاریخی» نام برد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پوتین در سخنان تلویزیونی خود گفت: «امروز آخرین باقیمانده‌های تسلیحات شیمیایی موجود در انبارهای روسیه امحاء خواهند شد.»

او افزود: « این رویدادی تاریخی است، چرا که حجم عظیم تسلیحات شیمیایی که ما از زمان شوروی به ارث برده‌ایم ، به گفته کارشناسان، برای چندین بار از میان بردن تمامی موجودات زنده بر روی زمین کافی است.»

به گفته او این حرکت گام بزرگی برای ایجاد دنیایی مدرن، متعادل و ایمن است.»

رئیس جمهور روسیه در این سخنرانی واشنگتن را مورد خطاب قرار داده و گفت که ایالات متحده، وظایف بین‌المللی خود را به طور کامل عمل انجام نداده است.

به گزارش خبرگزاری‌های روسی، پوتین، اعلام کرد که متاسفانه ایالات متحده به تعهداتش در ارتباط با زمان امحاء سلاح‌های شیمیایی خود پایبند نبوده و تاکنون سه بار این فرآیند را به تعویق انداخته‌ است.

پوتین گفت: «واشنگتن، برنامه‌های خود برای از بین بردن سلاح‌های شیمیایی را با دلیل عدم دسترسی به منابع مالی کافی به تعویق انداخته که این موضوعی بسیار عجیب است.»

او افزود: « ما انتظار داریم تا ایالات متحده، تمامی تعهدات خود در قبال موافقتنامه‌های بین‌المللی موجود را، همچون سایر کشورهای دیگرانجام دهد.»

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More