شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
مخالفت‌‌ها با قرار ترزا می با اتحادیه اروپا برای خروج از اتحادیه اوج گرفت

روز سرنوشت برای بریتانیا؛ پوند سقوط کرد، دو وزیر استعفا دادند

 

به‌فاصله دو روز پس از آنکه ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا اعلام کرد به قرار اولیه با اتحادیه اروپا برای خروج از این اتحادیه (برگزیت) دست یافته، از ارزش پوند کاسته شد، دامینیک راب، وزیر برگزیت و اِستر مک‌وی، وزیر کار و بازنشستگی، استعفا دادند و رسانه‌های بریتانیایی حالا می‌گویند نمایندگان حزب محافظه‌کار در مجلس عوام آماده استیضاح درون‌حزبی می‌شوند.

موج استعفا در کابینه می ادامه دارد و در صبح پنج‌شنبه، ۲۴ آبان، معاون وزیر برگزیت، سول بریورمن هم استعفا داد.

دو سال پیش، مردم بریتانیا در یک همه‌پرسی رای موافق به خروج از اتحادیه اروپا دادند که به برگزیت معروف شد. سپس چندین دور مذاکره برای این صورت گرفت تا بریتانیا و اتحادیه اروپا بر سر موضوع‌های جنجالی همانند سفر بین کشورهای اتحادیه اروپا، شرایط کاری، تبادلات تجاری، سرمایه‌گذاری و مرزبانی بخصوص در مرز ایرلند شمالی با جمهوری ایرلند به نتیجه برسند.

موضوع‌هایی که تاثیر مستقیم بر اقتصاد، زندگی اجتماعی و روابط شهروندان می‌گذارد.

قرار بر این است تا در ماه مارس ۲۰۱۹، بریتانیا از اتحادیه اروپا جدا شود ولی پیش‌تر دولت ترزا می این احتمال را مطرح کرد که شاید نیازمند زمان بیشتری برای آمادگی این جدایی شود.

روز سه‌شنبه ۲۲ آبان، رسانه‌های بریتانیا گفتند که پس از دو سال جدل اجتماعی و مذاکرات سیاسی، نمایندگان اتحادیه اروپا و بریتانیا بر متن چهارصد صفحه‌ای جدایی توافق کرده‌اند.

سپس در بعدازظهر سه‌شنبه، ۲۲ آبان (۱۳ نوامبر) می وزرای کابینه را یک به یک به ساختمان نخست‌وزیری احظار کرد تا جداگانه با آنها در مورد متن قرار جدایی صحبت کند. می از وزرایش خواست تا متن این قرارداد را با دقت بخوانند و روز بعد در جلسه ویژه کابینه حاضر شوند.

پس از جلسه طولانی‌مدت عصر چهارشنبه ۲۳ آبان، (۱۴ نوامبر) می در جمع خبرنگارها گفت پشتیبانی کابینه را برای این توافق ‍به همراه دارد ولی گزینه‌های جدایی بدون توافق (یا hard brexit) و حتی عدم‌جدایی همچنان مطرح‌اند.

سپس صبح پنج‌شنبه، ۲۴ آبان، (۱۵ نوامبر) وزیر برگزیت گفت نمی‌تواند همراه قراری باشد که می با اتحادیه اروپا گذاشته و استعفا داد. به‌فاصله کوتاهی از ارزش پوند کاسته شد.

احتمال این می‌رود که با جمع‌آوری امضای کافی نمایندگان محافظه‌کار در مجلس عوام بریتانیا، می با استیضاح درون حزبی روبه‌رو شود.

رهبران اتحادیه اروپا روز ۲۵ نوامبر جلسه دارند تا قرار جدایی با بریتانیا را بررسی کنند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More