شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

روزنامه تایمز بروکسل: اتحادیه اروپا نقش مهمی در آینده سوریه ندارد

 

روزنامه تایمز بروکسل در شماره روز دوشنبه ۲۳ بهمن ماه می‌نویسد، با این‌که اتحادیه اروپا بزرگترین کمک‌های انساندوستانه را به سوریه و مردم آن ارائه می‌کند، در بازسازی اقتصاد و آینده سیاسی این کشور نقش مهمی ایفا نمی‌کند.

در این مقاله آمده است که رژیم بشاراسد اکنون به کمک روسیه و ایران بیش از ۸۰ درصد از خاک کشور را تحت کنترل خود گرفته است و همزمان مواضع مخالفان خود در ادلب و حومه دمشق را بمباران می‌کند.

هفته گذشته با ورود یک پهپاد ایرانی از خاک سوریه به فضای کشور اسرائیل و واکنش تل آویو به آن با بمباران مواضع ایرانی در سوریه، تنش در منطقه افزایش یافته است. با ادامه تحرکات نظامی نیروهای ایرانی و رساندن تسلیحات به حزب‌الله لبنان از درون خاک سوریه، شرایط هر لحظه می‌تواند از کنترل خارج شده و درگیری‌های نظامی شدت یابد.

در شمال سوریه نیز حملات نظامی ارتش ترکیه علیه منطقه کردنشین عفرین، هر روز بر تعداد تلفات انسانی می‌افزاید. پارلمان اروپا این حملات را محکوم کرده و خواستار توقف فوری آن‌ها شده است.

بنت شِلبر رئیس دفتر بنیاد هاینریش بول در بیروت می‌گوید: «جنگ داخلی سوریه بطور قطع تمام نشده است. هنوز هیچ نهادی برای بازسازی سوریه پس از مناقشات و جنگ داخلی آن سازماندهی نشده است. مناطق معروف به «غیرجنگی» اکنون مناطق جنگی شده‌اند و شهروندان ساکن آن هیچ راه فراری ندارند».

به گفته ژان فرانسوا هاسپرو، کارشناس سازمان ملل و مشاور سازمان خدمات خارجی اتحادیه اروپا در امور سوریه، جنگ داخلی سوریه هیچ راه‌حل نظامی ندارد.

وی می‌گوید: «اتحادیه اروپا بیش از ۹/۴ میلیارد یورو کمک‌های انساندوستانه را از آغاز جنگ داخلی سوریه در سال ۲۰۱۱ تا به امروز پرداخت کرده است. نقش اتحادیه اروپا فقط اقتصادی نیست. ما می‌خواهیم تنها یک امدادرسان مهم نباشیم. ما می‌خواهیم یک بازیگر کلیدی هم باشیم. اما اتحادیه اروپا تا زمانی که یک راه‌حل پایدار صلح برای سوریه پیدا شود از انجام این مهم به دور خواهد بود».

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More