شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

روحانی و اجلاس سه‌گانه در ترکیه؛ بحران سوریه و سرنوشت برجام در راس مذاکرات

 

در حاشیه مذاکرات سه‌جانبه روسیه، ایران و ترکیه در خصوص بحران منطقه‌ای، روسای جمهور ایران و روسیه روز چهارشنبه ۱۵ فرورین، دیدار کردند.

انتظار می‌رود سوریه و توافق هسته‌ای ایران و احتمال خروج آمریکا از آن محور گفت‌گوی دو رهبر باشد.

ولادیمیر پوتین درسخنانی قبل از شروع مذاکرات پشت درهای بسته، ضمن ابراز امیدواری در استفاده از این فرصت برای تحکیم روابط دوجانبه، گفت:« ما در حال همکاری برای حل بغرنج‌ترین بحران‌های موجود امروز در منطقه از جمله سوریه هستیم، من امیدوارم نشست امروز به تقویت امنیت منطقه کمک کند».

 

حسن روحانی نیز در  سخنانی پیش از گفت‌وگوهای دوجانبه‌ با همتای روسی‌اش، با اشاره به اهمیت صلح و امنیت برای منطقه گفت:« ما سه هدف عمده داریم؛ امینت و ثبات، بازگشت آوارگان و تعیین سرنوشت جمهوری عربی سوریه توسط خود سوری‌ها».

رهبران ترکیه، روسیه و ایران قرار است بعدازظهر روز چهارشنبه گفت‌وگوهای مشترک خود بر سر بحران سوریه را انجام دهند. مذاکراتی که به گفته ناظران جنگ داخلی سوریه مسیر حوادث را تاحدودی پیش‌بینی خواهد کرد.

تهران و مسکو از زمان شروع بحران داخلی این کشور، همواره از بشار اسد، رئیس‌جمهور حمایت کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران با همراهی هیاتی دیپلماتیک جهت شرکت در مذاکرات سه جانبه  وارد آنکارا شده است. او شامگاه روز سه‌شنبه ۱۴ فروردین به منظور انجام این دیدار وارد ترکیه شد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه و نیز حسن روحانی همچنین قرار است تا در خصوص بحران سوریه به بحث و گفت‌گو بنشینند. این اولین سفر بین‌المللی پوتین  پس از انتخاب مجددش به مقام ریاست‌جمهوری روسیه است.

از طرفی دیگر، رهبران روسیه و ایران در حاشیه این دیدار قرار است تا در رابطه با توافق هسته‌ای به دیداری دوجانبه بپردازند. این گفت‌گوها به دنبال نزدیک‌شدن پایان مهلت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای اصلاح برجام توسط اروپا صورت می‌گیرد.

آمریکا می‌گوید در صورت عدم اصلاح برجام، به صورت یک‌جانبه از این توافق خارج خواهد شد.

روز اول سفر پوتین به ترکیه با افتتاح پروژه اولین نیروگاه انرژی اتمی ترکیه و نیز مذاکره بر سر فروش موشک‌های دفاع هوایی «اس ۴۰۰» به آنکارا سپری شد. مسکو از این راه در صدد نزدیکی هر چه بیشتر به این هم‌پیمان کلیدی ناتو است. امری که به منبع نگرانی اعضای ناتو منجر شده‌است.

نیروگاه اتمی در دست ساخت توسط روسیه قرار است ده درصد از انرژی ترکیه را تولید کند.

در روز دوم این سفر، رهبران این سه کشور بحران سوریه را در دستور کار گفت‌گوهای‌شان قرار دادند.

در سال گذشته میلادی رهبران ترکیه و روسیه هفت دیدار رودرور داشته‌اند. نزدیکی دو کشور تا حدی گسترش یافت که اردوغان در واکنش به اخراج دیپلمات‌های روسیه از جانب کشورهای غربی به دلیل اتهام مسموم‌کردن یک جاسوس دوجانبه در بریتانیا، گفت که «آنکارا بر اساس تنها یک اتهام ساده علیه مسکو اقدام نخواهد کرد».

اکنون سوری‌ها و طرف‌های درگیر بیش از هر چیز به اجلاس این سه رهبر در مورد سرنوشت کشورشان چشم دوخته‌اند. نتایج این گفت‌وگوها همچنان که در گذشته نشان داده، بر روند حوادث در جنگ داخلی سوریه تاثیر بسزایی خواهد داشت.

اردوغان: تمامیت ارضی سوریه به فاصله گرفتن از تمامی گروه‌های تروریستی بستگی دارد

رجب طیب اردغان در کنفرانس مطبوعاتی اجلاس سه‌گانه آنکارا برای سوریه گفت که اگرچه سوریه مسیر دشواری را پیش رو دارد، امیدها هنوز در حال افزایش است.  

رئیس‌جمهوری ترکیه همچنین در این نشست گفت:« آنهایی که داعش و شبه‌نظامیان کرد را درنمی‌یابند نمی‌توانند در روند صلح نهایی سوریه مشارکتی داشته باشند».

به گزارش رویترز، این اظهارات در واکنش به آمریکاست که برای مقابله با داعش به حمایت مالی و تسلیحاتی از کرد‌های سوری موسوم به یگان‌های مدافع خلق می‌پردازد.

ترکیه نیروهای کرد سوری را که هم‌پیمان ائتلاف بین‌المللی علیه داعش هستند، «تروریست» می‌داند. آنکارا عملیات عفرین را به منظور بیرون راندن کردها از آن مناطق انجام داد و کنترل عفرین را در دست گرفت.

حسن روحانی در این اجلاس خواستار واگذاری کنترل عفرین به ارتش سوریه شد.

اردوغان در این کنفرانس مطبوعاتی همچنین با اشاره به شروع بازگشت آوارگان به سوریه از بازگشت ۱۶۰ هزار سوری آواره از ترکیه به جرابلس و الباب خبر داد.

 

  •  سوران قربانی نگاهی داشتە بە این موضوع:

 

 

 

 

 

این خبر تکمیل می‌شود...

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More