شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

روحانی: مخالفت با برجام مخالفت با جهان است

 

حسن روحانی روز چهارشنبه ۱۹مهر، در جلسه هیات دولت، با اشاره به مواضع اخیر آمریکا درباره برجام گفت: «اگر طرف دیگر مذاکره، بدخواه، رقیب یا دشمن ما از تعهد خارج شود، این برای ما شکست نیست بلکه شکست برای طرف مقابل است.»

به گزارش ایرنا، وی افزود: «آمریکا اگر بخواهد علیه یک معاهده و قرارداد بین‌المللی که مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل و بخشی از قطعنامه ۲۲۳۱ است، موضع گیری خصمانه کند، تنها با ایران مخالفت نمی‌کند، بلکه با کشورهای جهان مخالفت کرده و در برابر سازمان ملل ایستاده است.»

روحانی با تاکید بر اینکه اگر آمریکا دچار خطا شده و از برجام خارج شود، ضرر این کار صرفاً برای آمریکایی‌هاست، افزود:« ما راه‌های مختلفی را پیش رو داریم و هر راهی که مصلحت نظام و کشور ما در آن باشد را انتخاب می‌کنیم و هیچ مشکلی در پیشبرد اهداف و مسیرمان نخواهیم داشت.»
حسن روحانی بار دیگر تاکید کرد که برجام یک توافق جهانی است و گفت: «حتی در میان متحدین آمریکا در اروپا هم کسی نیست که از بر هم زدن توافق حمایت کند، چراکه این توافق، توافقی دوجانبه نیست بلکه یک توافق جهانی است.» او افزود: «برای دولت آمریکا شرم آور است که استدلالش این باشد که با هر کاری که دولت قانونی قبل انجام داده مخالفت کنند.»
سخنان حسن روحانی درحالی است که کاخ سفید روز گذشته اعلام کرد دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا تا پایان هفته جاری استراتژی کلی خود درقبال ایران و درباره برجام را اعلام خواهد کرد.

رییس جمهور آمریکا از منتقدان توافق هسته‌ای با ایران است و آن را «مایه شرمساری» آمریکا خوانده است. برخی از منابع خبری در آمریکا اخیرا گزارش دادند که دونالد ترامپ قصد دارد از تایید پایبندی ایران به برجام خودداری کند و همزمان برای اعمال فشار بیشتر بر ایران، سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد. دونالد ترامپ برجام را مایه شرمساری کشورش خوانده و می‌گوید که ایران با انجام آزمایش‌های موشکی روح برجام را نقض کرده است. رئیس‌جمهور آمریکا همچنین هفته پیش ایران را متهم کرد که بر خلاف توافقش با قدرت‌های جهانی، روابط و مبادلاتی با کره شمالی داشته که با روح برجام در تضاد است.

روحانی در ادامه سخنانش در جلسه هیات دولت گفته است: «امروز موافق و مخالف برجام در کنار هم هستند و همه صدای واحد دارند؛ ما نقض عهد را نادرست، غلط و نسبت به مصالح کشور، منطقه و جهان خائنانه‌ می‌بینیم.»

رهبران اتحادیه اروپا و کمیسیون اروپا طی روزهای اخیر در واکنش‌های جداگانه نگرانی خود را از خروج آمریکا از توافق هسته ای با ایران اعلام کرده اند و خواستار پایبندی همه طرف‌ها به برجام شدند.
در تازه‌ترین واکنش، تراز می، نخست وزیر بریتانیا، روز سه‌شنبه ۱۸مهرماه، در گفت وگوی تلفنی با ترامپ حفظ برجام را برای «امنیت منطقه» ضروری خواند.

حسن روحانی در بخش دیگری از سخنانش درخصوص تحریم احتمالی سپاه پاسداران از سوی آمریکا هشدار داد و گفت: «اگر آمریکا بخواهد خطای بعدی را مرتکب شود و علیه سپاه پاسداران اقدام کند، «خطا اندر خطا است» چون این نیروها در دل مردم جای دارند و آمریکا با مقاومت و ایستادگی مردم مواجه خواهد شد.» 

او افزود: «سپاه از ملت جدا نیست، ارتش هم از ملت جدا نیست، بسیج هم که عین ملت است، ما یک جامعه هستیم، ما ایران هستیم، هیچگونه اختلافی مابین جناح‌ها برای مقابله با توطئه دشمنان ما وجود ندارد.»

پیشتر محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، هشدار داد که اگرآمریکا بخواهد تحریم سپاه و تحریم برنامه‌ی دفاعی ایران را دنبال کند، پیش از آن، باید پایگاه‌های منطقه‌ای خود را تا عمق هزار کیلومتری اطراف ایران جمع‌آوری کند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More