شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
در گفت‌وگوی تلفنی با مکرون

روحانی خطاب به مکرون: اگر تحریم‌های آمریکا لغو نشود شرایط تغییری نمی‌کند

 

حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، در گفت‌وگوی تلفنی با امانوئل مکرون، همتای فرانسوی خود، گفت تا هنگامی که آمریکا تحریم‌هایی که وضع کرده را لغو نکند شرایط موجود تغییر نخواهد کرد.

رییس جمهوری ایران در گفت‌وگو شامگاه سه‌شنبه چهارم تیرماه خود با رییس جمهور فرانسه بار دیگر موضع شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی را تکرار کرد که اگر ایران نتواند از فواید برجام استفاده کند؛ گام‌به‌گام تعهدهای خود در چهارچوب این سند را کاهش خواهد داد.

خبرگزاری‌های داخلی ایران در گزارش‌های خود به نقل از رییس جمهوری ایران نوشتند: «ایران هرگز اقدامی غیر قابل بازگشت انجام نخواهد داد و هر زمان اجرای برجام از سوی ۱+۴ بویژه در زمینه حل و فصل روابط بانکی و فروش نفت انجام شود، شرایط به گذشته بازمی‌گردد و تا زمانی که آمریکا همه تحریم‌ها علیه ایران را لغو نکند، شرایط تغییر نمی‌کند.»

رییس جمهوری ایران همچنین درباره هدف قرار گرفتن پهپاد آمریکایی گفت: «پهپاد آمریکایی پس از نقض حریم هوایی ایران و عدم توجه به چند اخطار از سوی پدافند ایران مورد هدف قرار گرفت و اگر آمریکایی‌ها بخواهند دوباره به آبها و حریم هوایی ایران تجاوز کنند نیروهای مسلح ایران مأمور به مقابله با آنها بوده و برخوردی قاطع خواهند داشت.»

کاخ الیزه شامگاه سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که تماس رییس جمهوری فرانسه با همتای ایران خود در چهارچوب طرحی به منظور کاهش تنش‌ها در منطقه بوده است. مقام‌های فرانسه اطلاع بیشتری از محتوای این تماس و مواردی که رییس جمهوری فرانسه مطرح کرده است ارائه نداده‌اند.

در همین حال، ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، روز سه‌شنبه به ایران هشدار داد که هر گونه نقض توافق هسته‌ای برجام اشتباه بزرگی در قبال فشارهای آمریکا خواهد بود. 

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، روز سه‌شنبه اعلام کرد این کشور از ۱۶ تیرماه «گام دوم کاهش تعهدات برجامی» خود را آغاز می‌کند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More