شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رهبر داعش در بیابان‌های بین عراق و سوریه پنهان شده‌ است

 

ژنرال یحیی رسول، سخنگوی ستاد عملیات مشترک عراق، اعلام کرد که ابو‌بکر البغدادی، رهبر دولت خودخوانده اسلامی، هنوز زنده است.

رسول در گفت‌وگو با شبکه آمریکایی فاکس‌نیوز، افزود: «بر اساس اطلاعات ما، البغدادی در حال حرکت بین مناطق بیابانی مرز عراق و سوریه است».

منابع اطلاعاتی عراق تأکید می‌کنند که مناطق اصلی حرکت البغدادی، بین شهر‌های القائم در عراق و البوکمال در سوی دیگر مرز در سوریه است. این مناطق بر ساحل رود فرات قرار گرفته‌اند.

پیش‌تر نیز ارتش سوریه، از حضور البغدادی در شهر مرزی البوکمال سوریه خبر داده بود.

یک سخنگوی ائتلاف بین‌المللی علیه داعش به فاکس نیوز گفت که این نیروها اطلاعات تأییدشده‌ای در مورد مناطق حضور البغدادی، در اختیار ندارند.

علی‌رغم اینکه نیروی‌های داعش از تمام مناطق شهری تحت کنترل خود در سوریه  و عراق اخراج شده‌اند، این نیرو‌ها همچنان در مناطق بیابانی در این دو کشور فعال هستند. چندی پیش، نیروهای عراقی عملیاتی را جهت پاکسازی این مناطق آغاز کردند، که همچنان ادامه دارد. به‌ همین علت، یعنی عدم اخراج کامل داعش از این مناطق، نخست‌وزیر عراق هم هنوز پیروزی کامل بر داعش را اعلام نکرده است.

مناطق بیابانی غرب عراق که به داخل خاک سوریه امتداد می‌یابد، از زمان سقوط صدام در سال ۲۰۰۳ به مرکز فعالیت نیروهای جهادی تبدیل شده است.

هشام الهاشمی، متخصص گروه‌های جهادی، به خبرنگار ایران اینترنشنال گفت: «برای سال‌ها این مناطق صعب‌الوصول، شاهراه حرکت این نیرو‌ها بوده است. داعش و پیش از آن، القاعده در این مناطق، پایگاه‌های آموزش نظامی تأسیس کردند». الهاشمی افزود:«نیرو‌های موجود در این مناطق بودند که در تابستان ۲۰۱۴ به شهر موصل حمله کردند و به سرعت شهر را به اشغال خود درآوردند».

مرزی بودن این مناطق، امکان حرکت آزادانه این نیروها را فراهم می‌کند. الهاشمی با تأکید بر اینکه اکثر فرماندهان بلندپایه داعش در این مناطق توسط هواپیما‌های عراقی و ائتلاف کشته شده‌اند، افزود که ابومحمد العدنانی، سخنگوی پیشین داعش که در سال ۲۰۱۶ در حمله هوایی جنگنده‌های آمریکایی کشته شد، از همین منطقه، بیانیه تأسیس خلافت اسلامی را قرائت کرده بود.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More