شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رقابت شانه‌به‌شانه در انتخابات اسرائيل

 

آخرین نتایج انتخابات سراسری اسرائيل نشان می‌دهد که حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو و ائتلاف «آبی و سفید»، همانند دور پیش، در رقابتی بسیار نزدیک و تنگاتنگ با هم قرار دارند.

کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل، بامداد چهارشنبه بیست و هفتم شهریور خبر داد که نتایج اولیه انتخابات نشان می‌دهد که ائتلاف «آبی و سفید» توانسته است ۳۴ کرسی کنست، پارلمان اسرائيل، را به دست بگیرد. در برابر حزب لیکود، ۳۳ کرسی کسب کرده است.

 حزب راست افراطی «شاس» هم که پیشتر برآورد شده بود دستکم ۹ کرسی به دست بیاورد، هفت، یا در نهایت هشت، کرسی خواهد داشت.

در انتخابات دور قبل که روز سه‌شنبه بیستم فروردین برگزار شده بود، نیز ائتلاف «آبی و سفید» در رقابتی تنگاتنگ با حزب لیکود قرار داشت. اما در نهایت نتانیاهو به عنوان نخست‌وزیر مامور تشکیل دولت شد.

بنی گنتس، یکی از رهبران ائتلاف «آبی و سفید» که رقیب اصلی نتانیاهو قلمداد می‌شود گفته است بنا دارد دولتی فراگیر و ائتلافی با حضور نمایندگانی از احزاب مختلف تشکیل دهد.

در خرداد ماه گذشته و به دنبال ناکامی نتانیاهو، در تشکیل دولت ائتلافی، پارلمان اسرائیل، رای به انحلال خود و برگزاری انتخابات مجدد داد.

نتانیاهو بدون کسب نظر مساعد لیبرمن، وزیر دفاع پیشین و رهبر حزب «اسرائیل خانه ما» قادر به تشکیل دولت نبود. حزب راست‌گرای «اسرائیل خانه ما» در انتخابات بیستم فروردین توانست پنج کرسی به دست آورد.

کنست، پارلمان اسرائیل، ۱۲۰ کرسی دارد و با توجه به آرای به دست آمده دولت بعدی اسرائيل نیز بار دیگر به ناچار «ائتلافی» خواهد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر ۶۹ ساله اسرائیل از ۱۰ سال پیش بی‌وقفه در قدرت است.

انتخابات سراسری ۲۰۱۹ اسرائيل در کل پیروزی بزرگی برای جریان راست و راست‌میانه در اسرائيل به شمار می‌رود.

 از زمان پیروزی مناخم بگین از حزب لیکود در سال ۱۹۷۷، چپ اسرائیل هیچ گاه نتوانسته در این کشور به قدرت برسد. در ۴۲ سال گذشته، چپ اسرائیل در مجموع تنها هفت سال در قدرت بوده است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More