شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رستوران ترکی در بغداد، شاهدی خاموش بر اعتراض‌های مردمی

در پی انتشار توییت نجاح محمدعلی، یک روزنامه‌نگار عراقی و تحلیلگر سیاسی طرفدار حکومت ایران، درباره «رستورانی ترکی» در مرکز بغداد و درخواست از نخست‌وزیر عراق برای کشتن معترضان، موضوع این رستوران مورد توجه عده‌ای از کاربران فارسی‌زبان در رسانه‌های اجتماعی قرار گرفت.

 

 

هر چند محمدعلی یک روز پس از انتشار این توییت اعلام کرد که حسابش هک شده بوده و او چنین درخواستی را مطرح نکرده است. 

 

 

 

جریان رستوران ترکی بغداد چیست؟

در حالی که دور جدید اعتراض‌های مردمی در عراق، رو به گسترش است، بسیاری از رسانه‌های عربی، از رستوران ترکی به عنوان محل تجمع معترضان و نقش آن در هماهنگی میان فعالان معترض یاد می‌کنند. 

این ساختمان ۱۴ طبقه‌ که آخرین طبقه آن، رستورانی ترکی است، در دهه هشتاد میلادی به دست یک شرکت هندی ساخته شد. 

نام رستوران ترکی اولین بار در سال ۲۰۰۳ بر سر زبان‌ها افتاد، آن زمان که دوربینی از درون این رستوران ورود نخستین تانک آمریکایی به بغداد پس از سرنگونی صدام حسین را به تصویر کشید. 

پس از سال ۲۰۰۳ و مهاجرت سرمایه‌داران از عراق به دلیل خشونت‌ها در این کشور و قدرت گرفتن گروه خلافت اسلامی (داعش)، این رستوران به بنایی متروکه تبدیل شد. اما با شروع اعتراض‌های اخیر در بغداد و نزدیکی این ساختمان به میدان تحریر، بار دیگر نام رستوران ترکی رسانه‌ای شد. 

این رستوران در سال ۲۰۱۱، به دلیل اشراف آن بر مرکز بغداد از جمله میدان تحریر، از سوی نیروهای امنیتی دولت نوری المالکی، نخست وزیر وقت عراق، به منظور زیر نظر گرفتن معترضان  مورد استفاده قرار گرفت. 

این وضع در سال‌های ۲۰۱۵، ۲۰۱۷، و ۲۰۱۸ در جریان اعتراض‌های مردمی علیه دولت عراق، در بغداد، تکرار شد.

اما معترضان عراقی در تظاهرات ضد دولتی اخیر خود، زودتر از نیروهای امنیتی، خود را به ساختمان رستوران ترکی رساندند. آن‌ها در آنجا سرود ملی می‌خوانند و شعارهایی علیه دولت می سازند. 

نیروهای امنیتی عراق برای بیرون راندن معترضان از این ساختمان، بارها از گاز اشک‌آور و بمب صوتی استفاده کرده‌اند،‌ اما این تلاش‌ها تاکنون بدون نتیجه مانده است. 

سایت «نعم للعراق» در گزارشی درباره رستوران ترکی نوشته است که معترضان بر این باورند که پناه بردن به این ساختمان، آن‌ها را از شلیک تک‌تیراندازان در امان نگاه می‌دارد. برخی کاربران این ساختمان (رستوران ترکی) را به کوه رمات در مکه تشبیه می‌کنند، آنجا که مسلمانان در جنگ‌ احد به دلیل پایین آمدن از آن شکست را پذیرا شدند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More