شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ردپای روسیه، پشت حساب توئیتری طرفدار برگزیت

 

کارشناسان امور امنیت سایبری هشدار داده‌اند یک حساب توئیتری که با ۱۰۰هزار دنبال‌کننده، خود را «هوادار دوآتشه‌ی برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه‌ی اروپا)» معرفی می‌کند، ازسوی عوامل دولت روسیه اداره می‌شود.

روزنامه‌ی ایندیپندنت (The Independent) امروز پنجشنبه نهم شهریور در گزارشی در این مورد می‌نویسد:

«کارشناسان اینترنت و شبکه‌های اجتماعی هشدار داده‌اند که حساب توئیتری که به نام دیوید جونز (David Jones) در نزدیک به چهار سال گذشته فعال بوده و مدعی است ۱۰۰هزار نفر هوادار دارد، می‌تواند مأمور دولت روسیه باشد که به‌عنوان بخشی از عملیات تبلیغاتی مسکو علیه کشورهای غربی فعالیت می‌کند.

این حساب کاربری حتی رهبران حزب دست‌راستی و ضدّ خارجی یوکیپ (UKIP)، تامی رابینسون (Tommy Robinson) و جان بیکلی (John Bickley) را هم در میان هواداران خود دارد».

به نوشته‌ی ایندیپندنت، کاربر این حساب توئیتری ادعا می‌کند که از شهر ساوت‌همپتون (Southampton) در جنوب انگلستان است. او در معرفی خود می‌گوید: «من یک هوادار دوآتشه‌ی برگزیت هستم. من اروپا را دوست دارم؛ ولی از اتحادیه‌ی اروپا بدم می‌آید. من می‌خواهم که بریتانیا یک کشور مستقل باشد».

روزنامه‌ی تایمز (The Times) لندن، در یک تحقیق مستقل سعی کرده است تا این فرد را شناسایی کند. اما او در جواب گفته است: «ادعاها و تهمت‌ها علیه من کاملاً بی‌پایه‌اند. من ربطی به کرملین و روس‌ها ندارم. فقط از برگزیت حمایت می‌کنم».

با این حال، یک سازمان آمریکایی که فعالیت توئیتری این فرد را شناسایی و رصد کرده است، می‌گوید اکثر توئیت‌های او همزمان با مواقعی بوده که دولت روسیه درمورد مسائل مربوط‌به اروپا و آمریکا بیانیه صادر می‌کرده است.

بن نیمو (Ben Nimo) از لابراتوار تحقیقات سایبری وابسته‌به شورای آتلانتیک در آمریکا، در این باره می گوید: «شما نمی‌توانید صددرصد در این‌مورد مطمئن باشید. اما وقتی کردار و پیام‌های او را کنار هم می‌گذارید، متوجه هویت او می‌شوید. به چه دلیل یک نفر که ظاهراً در جنوب انگلیس زندگی می‌کند، هر روز صبح ساعت ۵ بیدار می‌شود و هر روز هفته، برای ۱۲ ساعت تمام، به پخش تبلیغات دست‌راستی‌های این کشور و مواضع کرملین مشغول می‌شود؟ کدام آدمی می تواند کارش شبانه‌روز این باشد؟»

به گزارش ایندیپندنت، مخالفان دولت روسیه اکنون یک «کارخانه‌ی دروغ‌سازی و تبلیغات» را که در شهر سنت‌پترزبورگ ازسوی سازمان‌های اطلاعاتی کرملین اداره می شود، افشا کرده‌اند. آنها می‌گویند صدها کارمند روسی و خارجی که به زبان‌های گوناگون دنیا صحبت می‌کنند، در شیفت‌های مختلف کاری، ۲۴ساعته در حال پخش اخبار جعلی روی شبکه‌های اجتماعی و فعالیت‌های جاسوسی و تبلیغاتی روسیه‌اند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More