شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رجب طیب اردغان: طرح آمریکا برای کمربند‌مرزی سوریه را در نطفه خفه خواهیم کرد

 

رئیس‌جمهور ترکیه با توصیف طرح آمریکا برای ایجاد نیروی مرزی در سوریه به عنوان «ارتش ترور»، گفت آن را در نطفه خفه خواهد کرد.

به گزارش رویترز، دوشنبه ۲۵ دی‌ماه، رجب طیب اردغان، رئیس‌جمهور ترکیه در سخنرانی عمومی خود در آنکارا گفت که ترکیه با تشکیل نیرویی در مرز مشترک سوریه با ترکیه که توسط آمریکا و هم‌پیمانان ائتلاف ضد داعش مطرح شده و قرار است به زودی اجرا شود، به شدت مخالف است.

اردغان در این سخنرانی گفت: «کشوری که ما آن را هم‌پیمان خود می‌نامیم، بر تشکیل یک نیروی ترور در مرزهای‌مان اصرار می‌ورزد. این ارتش ترور چه چیزی به جز ترکیه را هدف قرار خواهد داد؟، هدف ما از بین بردن این ارتش قبل از به دنیا آمدنش است.»

ائتلاف بین‌المللی به رهبری ایالات متحده آمریکا، یکشنبه ۲۴ دی‌ماه گفته بود که برای تشکیل نیروی مرزی ۳۰ هزار نفره از گروه‌های مخالف بشار اسد در سوریه تلاش می‌کند. بخش اعظم این نیرو را اعضای کرد متعلق به نیروهای دموکراتیک سوریه به فرماندهی «یگان‌های مدافع خلق»، که کنترل کردستان سوریه را در دست دارند، تشکیل می‌دهند. اما ترکیه معتقد است این نیروها بخشی از حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) می‌باشند که سال‌ها با دولت ترکیه درگیر هستند.
یک مقام ترکیه‌ای به خبرگزاری رویترز گفته که کشورش، روز چهارشنبه گذشته، کاردار سفارت آمریکا در آنکارا را برای توضیحاتی، فراخوانده است.
ابراهیم قالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه، تصمیم آمریکا برای تشکیل این نیرو را «نگران کننده» و «ناپذیرفتنی» توصیف کرد. قالین افزود که ترکیه حق دخالت علیه گروه‌های «تروریستی» را در مکان و زمان مناسب، برای خود محفوظ می‌داند.

روابط ترکیه با هم‌پیمان ناتوی خود آمریکا به دلیل سیاست آمریکا در حمایت از نیروهای عمدتا کرد سوریه موسوم به «نیروی دموکراتیک سوریه» به سردی گراییده‌است. ترکیه بارها تهدید کرده که در امور کردستان سوریه به دلیل وجود این نیروها در مرزهایش دخالت خواهد کرد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More