شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رای مجلس نمایندگان به لغو اعلام وضعیت فوق‌العاده در آمریکا

 

مجلس نمایندگان کنگره آمریکا، به  لغو اعلام وضعیت فوق‌العاده از سوی دونالد ترامپ، رییس جمهوری ایالات متحده، رای مثبت داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از واشنگتن، در رای‌گیری شامگاه سه‌شنبه هفتم اسفندماه، نمایندگان کنگره آمریکا با ۲۴۵ رای موافق در برابر ۱۸۲ رای مخالف، به این طرح رای مثبت دادند.

ترامپ روز ۲۶ بهمن‌ماه گذشته، ضمن بحرانی توصیف کردن شرایط امنیتی در مرزهای جنوبی ایالات متحده گفت که قصد دارد در این مناطق وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

تصمیم به اعلام وضعیت فوق‌العاده در مرزهای جنوبی پس از آن اعلام شد که کنگره آمریکا با بودجه پنج میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلاری خواسته شده از سوی دولت ترامپ برای ساخت یک دیوار فلزی در مرزهای مکزیک مخالفت کرد.

برآورد شده است که ساخت این دیوار دستکم ۲۳ میلیارد دلار در کل هزینه داشته باشد. ترامپ در جریان کارزارهای انتخاباتی خود بارهای گفته بود که هزینه ساخت این دیوار را مکزیکی‌ها خواهند داد.

رای مثبت سه‌شنبه‌‌‌شب کنگره آمریکا در مخالفت با تصمیم دولت ترامپ، به خودی‌خود برای دولت آمریکا الزام‌آور نیست. این طرح لازم است که در مجلس سنا، جایی که کماکان اکثریت آن با جمهوری‌خواهان است؛ هم به تصویب برسد. حتی در صورت تصویب مجلس سنا نیز باز رییس جمهوری آمریکا، همان طور که پیشتر نیز اعلام کرده است؛ می‌تواند این مصوبه را وتو کند.

دموکرات‌ها گفته‌اند از تمامی ابزارهای قانونی ممکن برای جلوگیری از اعلام وضعیت فوق‌العاده استفاده خواهند کرد تا نگذارند رییس جمهوری آمریکا، به تعبیر آنان، از اختیارات قانونی‌اش سواستفاده کند.

پیش تر نیز ۱۶ ایالت آمریکا با ارائه دادخواستی جمعی از دونالد ترامپ، رییس جمهوری این کشور، به خاطر تصمیم او برای اعلام وضعیت فوق‌العاده شکایت کرده بودند. این ایالت‌ها می‌گویند تصمیم ترامپ صرفا برای به دست آوردن منابع مالی ساخت دیوار مرزی است و سواستفاده از قدرت محسوب می‌شود.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More