شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

راه‌پیمایی سکوت در ژاپن در اعتراض به کودتای نظامی میانمار

 

در حالی که تظاهرات میانمار برای نهمین روز پیاپی ادامه دارد، هزاران نفر روز یکشنبه در مرکز توکیو، پایتخت ژاپن، در اعتراض به کودتای نظامی در میانمار راهپیمایی کردند؛ تظاهرکنندگان برای رعایت محدودیت‌های کرونا عمدتا ساکت بودند.

به گزارش رویترز، برگزارکنندگان راهپیمایی توکیو گفته‌اند تظاهرات روز یکشنبه بزرگ‌ترین تجمعات چند روز اخیر در اعتراض به کودتای میانمار بود و بیش از چهار هزار نفر در آن شرکت داشتند. تظاهرکنندگان از دادن شعار خودداری می‌کردند.

تعدادی از آنان تصاویری از آنگ سان سوچی، رهبر سیاسی میانمار را که اکنون در بازداشت خانگی به سر می‌برد، در دست داشتند و برخی نیز از ماسک‌ها و گوشواره‌های دارای تصویر سوچی استفاده کردند. 

همچنین معترضان پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آنها شعارهایی چون «برای نجات میانمار به ما کمک کنید» و «جنایت علیه بشریت را متوقف کنید» نوشته شده بود.

یکی از شرکت‌کنندگان در راهپیمایی توکیو که اصالتا اهل یانگون است، با اشاره به اعتراضات در میانمار گفت: «می‌خواهم به میانمار برگردم تا به آنان محلق شوم، اما به دلیل شرایط (ممنوعیت سفر به دلیل شیوع کرونا) نمی‌توانم. در عوض،امروز برای کاری که می‌توانم انجام دهم، اینجا هستم.»

یک معترض دیگر نیز که در یک شرکت ساختمانی کار می‌کند، با محکوم کردن کودتای میانمار، گفت به عقیده او، همه میانماری‌های مقیم ژاپن درباره کودتای میانمار هم‌نظر هستند.

در دو هفته اخیر، راهپیمایی‌هایی در ژاپن در اعتراض به کودتای میانمار، عمدتا از سوی میانماری‌های مقیم ژاپن برگزار شده است.

کودتای میانمار از سوی کشورهای غربی محکوم شده و آمریکا نیز تحریم‌هایی را علیه فرماندهان نظامی میانمار اعلام کرده است.

با این حال به نوشته رویترز، بعید به نظر می‌رسد که ژاپن و برخی دیگر از کشورهای آسیایی، به دلیل اهمیت راهبردی میانمار در منطقه، روابط خود را با این کشور قطع کنند.

قرار اولیه بازداشت خانگی سوچی روز دوشنبه منقضی می‌شود و گزارشی درباره تمدید این قرار یا هر وضعیت دیگر منتشر نشده است.

 

ادامه اعتراضات در میانمار

روز یکشنبه و برای نهمین روز پیاپی، ده‌ها هزار نفر در شهرهای مختلف میانمار به خیابان‌ها آمدند.

در یانگون، پایتخت اقتصادی میانمار، معترضان در نزدیکی معبد معروف شایدگون تجمع کردند و خواستار بازگشت دموکراسی و آزادی رهبران سیاسی در بند شدند.

همچنین به گزارش خبرگزاری فرانسه، در ایستگاه مرکزی شهر، معترضان برای جلوگیری از مداخله پلیس، یک خیابان را با تنه درختان مسدود کردند.

همزمان ارتش فهرستی از هفت فعال معروف را منتشر کرده که به دلیل تشویق مردم به تظاهرات تحت تعقیب قرار گرفته‌اند. یکی از این هفت نفر، یک چهره جنبش دانشجویی سال ۱۹۸۸ است که پیشتر به مدت ده سال زندانی بوده است.

بر اساس گزارش‌ها، از زمان آغاز اعتراضات میانمار تاکنون نزدیک به ۴۰۰ مقام سیاسی، فعال مدنی، روزنامه‌نگار، پزشک و دانشجو بازداشت شده‌اند.

پیشتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد با اشاره به این بازداشت‌ها، خواستار وضع تحریم‌های هدفمند علیه نظامیان میانمار شده است.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More