شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

راهپیمایی گسترده در بوداپست در اعتراض به نخست‌وزیری ویکتور اوربان

 

هزاران نفر در بوداپست، پایتخت مجارستان در مخالفت با نظام انتخاباتی این کشور و اعتراض به انتخاب ویکتور اوربان  برای سومین بار به مقام نخست وزیری راهپیمایی کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این تظاهرات روز شنبه ۲۶ فروردین، برگزار شد  و طی آن ده‌ها هزار معترض مجاری با در دست داشتن پلاکاردهای بزرگی که روی آن نوشته شده بود «ما اکثریت هستیم»، خواستار بازشماری آرا، آزادی رسانه‌های و یک قانون تازه انتخابات شدند.

در انتخابات اخیر این کشور ویکتور اوربان برای سومین دوره نخست‌وزیر مجارستان شد. اوربان، سیاست‌مدار راست افراطی، با شعار سیاست‌های سختگیرانه‌تر در قبال مهاجران توانست برنده انتخابات اخیر مجارستان شود. او مورد حمایت استیو بنن، استراتژیست راست‌گرای سابق دونالد ترامپ، است.

«ویکتور جیتوای»، رهبر معترضین ضمن اشاره به لزوم حکومت قانون گفت که «ما می‌خواهیم در یک دموکراسی واقعی زندگی کنیم».

معترضین که بیشترشان نسل جوان بودند با خواندن سرود ملی و نیز سرود اتحادیه اروپا، ضمن درخواست برای بازشماری آرا، وعده دادند در هفته آینده نیز این اعتراضات را تکرار کنند.

«آندره وارکُنی»، یک معترض ۲۶ ساله گفت که «در صورتی که انتخاباتی منصفانه و آزاد نداشته باشیم چاره‌ای جز ترک وطن ندارم».

او از سال ۲۰۱۰ در قدرت بوده و مخالفینش او را به کاهش استقلال سیستم قضایی، سرکوب رسانه‌‌ها و تقلب در انتخابات متهم کرده‌اند.

اوربان که مخالف سرسخت مهاجرت است، با توصیف پناهجویان به عنوان «سم»، توانست بخشی از آرای مجارها را جلب کند تا بتواند با حزب «دموکرات مسیحی» یک دولت ائتلافی تشکیل دهد.

مخالفین اوربان که او را به استفاده از حربه «بیگانه‌هراسی و تحقیر» در کارزار انتخاباتی‌اش متهم کرده‌اند، نتایج انتخابات را قبول ندارند. آنان می‌گویند هوادارن ثروتمند اوربان با خرید بیشتر کانال‌های تلویزیونی و روزنامه‌های محلی، آزادی رسانه‌ها را به مخاطره انداخته‌اند.  

با وجود حضور گسترده پلیس در جریان این اعتراضات، راهپیمایی عمومی به شیوه‌ای مسالمت‌آمیز برگزرا شد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More