شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رانش زمین در چین ساکنان یک روستا را مدفون کرد

 

نگرانی‌ها در مورد ۱۴۱ نفری که در چین در پی رانش زمین مفقود شده‌اند، افزایش یافته است.

روز شنبه، سوم تیرماه، در پی بارندگی شدید و رانش زمین، ساکنان یک روستای کوهستانی در استان سیچوآن در جنوب‌غربی چین، زیر خاک و سنگ مدفون شدند. تعداد تخمینی مفقودشدگان، از سوی مقامات محلی ۱۴۱ نفر اعلام شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ۴۰۰ نفر در عملیات امدادرسانی این حادثه شرکت دارند، اما ساعت‌ها پس از رخ‌دادن این فاجعه، آنها فقط توانسته‌اند سه نفر را از میان گل‌ولای و سنگ‌ها بیرون بکشند.

به گزارش خبرگزاری دولتی چین، شینهوا، رانش زمین حدود ساعت ۶ بامداد به وقت محلی در روستای شینمو واقع‌در منطقه‌ی مائوشیان آغاز شد و بیش از ۴۶ خانه را در این منطقه‌ی دورافتاده‌ی کوهستانی، در خود فروبرد.

در پی مسدود شدن محدوده‌ای ۲کیلومتری از کناره‌ی رودخانه و ۱/۶ کیلومتر از جاده در این ناحیه در اثر رانش زمین، پلیس جاده‌های اطراف ناحیه را بسته است و تنها رفت‌‌و‌آمد خدمات اورژانسی در این مسیرها انجام می‌شود.

شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین بر عملیات امداد و نجات سریع تأکید کرده است، اما تلویزیون دولتی سی‌سی‌تی‌وی، تا ظهر امروز، تنها از نجات یک زوج و نوزاد دوماهه‌ی آنها خبر داده است.  

در نزدیکی روستای مدفون‌شده، شبکه‌ی وسیعی از سدها  و ازجمله دو نیروگاه برق‌آبی (در شهر دیکسی) قرار دارد. یک پژوهشگر دانشگاهی در چین به رادیوی بین‌المللی آن کشور گفته است که دلیل رانش زمین، بارندگی شدید بوده و در مورد خطر فروریختن سد و تهدید ساکنان پایین‌دست آن هشدار داده است.

هرساله در مناطق کوهستانی چین، بارندگی‌های شدید فصلی موجب رانش زمین می‌شود و تعدادی از ساکنان در پی این‌گونه حوادث کشته می‌شوند.

این منطقه در استان سیچوآن، مستعد زلزله نیز هست؛ در سال ۱۹۳۳، بخش‌هایی از شهر دیکسی در پی زلزله در دریاچه‌ی نزدیک به آن فرو رفت و در سال ۲۰۰۸ هم یک زمین‌لرزه‌ی ۸ ریشتری در مرکز یکی از بخش‌های مرکزی استان سیچوآن، حدود ۷۰ هزار کشته برجای گذاشت.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More