شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رافائل گروسی سه روز قبل از توقف پروتکل الحاقی، به تهران می‌رود

رافائل گروسی،‌ مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در آستانه فرا رسیدن زمان توقف اجرای پروتکل الحاقی و محدودسازی دسترسی بازرسان آژانس به تاسیسات هسته‌ای توسط ایران، روز شنبه به تهران سفر خواهد کرد.

آژانس بین‌الملی انرژی اتمی روز چهارشنبه ۲۹ بهمن‌ماه اطلاعیه‌ای در این زمینه صادر و اعلام کرد گروسی روز شنبه برای بحث با «مقام‌هار ارشد ایران» در راستای یافتن راه حلی که متقابلا در زمینه فعالیت‌های آژانس در ارتباط با راستی‌آزمایی اساسی در ایران قابل موافقت باشد، به تهران خواهد رفت.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به کشورهای عضو اطلاع داده که ایران قصد دارد از پنجم اسفند بخش چشمگیری از همکاری‌های خود را با این سازمان متوقف کند. سفر گروسی سه روز پیش از این سررسید خواهد بود.

پروتکلی که دولت ایران تایید کرده قرار است اجرای آن را متوقف کند به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این اختیار را می‌دهد که سریعا از محل‌های مورد نظر خود بازرسی کند.

رویترز در همین زمینه گزارش داده که آژانس همچنین به اعضای خود گفته جمهوری اسلامی قصد دارد اجازه استفاده آژانس از فناوری‌های مدرن نظارتی و حضور درازمدت بازرسان آن در ایران را متوقف کند.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران، در جلسه هیات دولت ضمن اشاره به مصوبه مجلس درباره کاهش تعهدات هسته‌ای ایران گفت: «از پنجم اسفند از پروتکل الحاقی که داوطلبانه قبول کردیم‌، خارج شویم و نظارت بر اساس پادمان خواهد بود.»

او اضافه کرد: «هیچ مشکلی هم به‌ وجود نمی‌آید، نه‌تنها بازرسان آژانس را بیرون نمی‌کنیم که مدیرکل آژانس هم گفته می‌خواهد به تهران بیاید.»

پیش از این سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی در سازمان‌های بین‌المللی در وین، شامگاه دوشنبه، گفته بود ایران نامه توقف اجرای اقدامات داوطلبانه تحت برجام را به آژانس تحویل داده است.

قرار است قدم‌های جدید ایران در راستای کاهش تعهدات برجامی و محدودیت نظارت بر فعالیت‌هسته‌ای بر اساس مصوبه اخیر مجلس صورت گیرد.

نمایندگان مجلس آذرماه در واکنش به کشته شدن محسن فخری‌زاده،‌ چهره برجسته نظامی و هسته‌ای کشور، کلیات طرحی را تصویب کرد که طبق آن دولت باید غنی‌سازی اورانیوم را در سطح ۲۰ درصد عملیاتی کرده و در صورت رفع نشدن تحریم‌های بانکی و نفتی،‌ ظرف سه ماه اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کند.

تحرکات و تحولات جدید در زمینه برنامه هسته‌ای ایران همزمان با آن صورت می‌گیرد که علی خامنه‌ای،‌ رهبر جمهوری اسلامی،‌ هم در تازه‌ترین موضع‌گیری گفت درباره برجام این بار تنها عمل طرف مقابل ملاک است و جمهوری اسلامی «با حرف قانع نخواهد شد.»

او پیشتر خواستار لغو همه تحریم‌های آمریکا برای بازگشت تهران به تعهدات برجامی شده بود. اما جو بایدن،‌ رییس‌جمهور آمریکا، گفت که قصد ندارد تا زمان بازگشت ایران به تعهدات برجامی تحریم‌ها را لغو کند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More