شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رئیس جمهوری پیشین افغانستان، به تهران می‌رود

 

یک هیات یازده نفری از افغانستان به همراه حامد کرزی،‌ رئیس جمهوری پیشین این کشور، روز دوشنبه اول آبان برای شرکت در همایش بین‌المللی ایران و مناطق پیرامونی وارد تهران می‌شود.

وزارت امور خارجه ایران و نهادهای پژوهشی کشور این همایش را با هدف بررسی و موشکافی تحولات سیاسی در کشورهای همسایه ایران برگزار می‌کند.

محمدکاظم سجادپور، رئیس مرکز آموزش و پژوهش وزارت امور خارجه ایران به رسانه‌های ایران گفته‌است:"در مراسم افتتاحیه این همایش، برخی از دیپلمات‌ها و مقامات سیاست خارجی حضور دارند و سخنرانی می کنند. در روزهای بعدی نیز محققان و پژوهشگران داخلی و خارجی حضور داشته و قرار است به پرسش‌های مشخصی همچون تحلیل درباره وضعیت مناطق سه‌گانه، دیدگاه‌ها برای حل مشکلات و نقش کنشگران منطقه‌ای به خصوص ایران پاسخ دهند. در نهایت نیز بین محققان ایرانی و خارجی تبادل نظر شده و نتایج سه پیش کنفرانس که در دانشگاه علامه برگزار شده، مطرح می‌شود."

رابطه تهران و کابل در دو دوره ریاست جمهوری حامد کرزی در بهترین وضعیت قرار داشت و آقای کرزی ضمن همکاری در زمینه‌های گوناگون تا آنجا پیش رفت بود که بسته‌های پول نقد از تهران دریافت کرد.

اما با روی کار آمدن اشرف غنی، رئیس جمهوری که به آمریکا بیشتر نزدیک است، روابط کابل و تهران در چند زمینه دستخوش دگرگونی شده است.

مقامهای دولت اشرف غنی از رابطه ایران با شورشیان طالبان، عدم توازن در میزان صادرات و واردات با این همسایه غربی، تنشهای مرزی و مهمتر از آن، چگونگی مدیریت منابع آب نگران است.

آقای کرزی که در سالهای اخیر به شدت به منتقد سیاست های آمریکا در افغانستان و منطقه تبدیل شده است، انتظار می‌رود بار دیگر آمریکا را به جنگ افروزی در کشورش متهم کند و برای جلب کمک ایران تلاش ورزد.

او اوایل همین هفته به مسکو برای شرکت در یک همایش پژوهشی و ملاقات با ولادیمیر پوتین به روسیه سفر کرد.

در همایش تهران در کنار هیات افغانستان، نمایندگانی از کشورهای قفقاز، ازبکستان، روسیه، آذربایجان، پاکستان، هند، ترکیه، کویت، قطر، لبنان، عراق، سوریه و برخی کشورهای اروپایی نیز حضور دارند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More