شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دی‌میستورا: برای حل بحران سوریه، گفت‌وگو با ایران، حائز اهمیت است

 

استفان دی‌میستورا، فرستاده‌ی ویژه‌ی دبیرکل سازمان‌ملل در امور سوریه ایران را کشوری بانفوذ در منطقه و یکی از بازیگران عرصه‌ در بحران سوریه خواند که برای حل بحران سوریه، گفت‌وگو با آن کشور، حائز اهمیت است.

دی‌میستورا، یک‌شنبه شب (ششم شهریور) وارد تهران شد. این سفر، در آستانه‌ی برگزاری نشست آستانه‌ی ۶، برای گفت‌وگو با مقامات ایران در مورد آخرین وضعیت بحران سوریه و حل این بحران ازطریق گفت‌وگوهای سیاسی، انجام شده است.

نشست آستانه‌ی ۶ در مورد بحران سوریه، براساس برنامه‌ریزی‌ها قرار است در شهریورماه برگزار شود.

به گزارش ایسنا، دی‌میستورا، صبح روز دوشنبه ششم شهریورماه، بعد از دیدار با حسین جابری‌انصاری، معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه، در نشستی خبری، گفت‌وگوها را خوب ارزیابی کرد و با اشاره به برگزاری نشست آستانه و ژنو طی هفته‌های آینده، گفت:‌ «یکی‌از مهم‌ترین موضوعات برای مردم سوریه، کاهش خشونت است و گفت‌وگوهایی در این زمینه صورت گرفت. ما معتقدیم که نشست آستانه می‌تواند در این زمینه مؤثر باشد».

فرستاده‌ی ویژه‌ی دبیرکل سازمان‌ملل درامور سوریه، هم‌چنین با اشاره به برگزاری «مجمع‌عمومی سازمان‌ملل» در اواخر شهریورماه، گفت: «در این نشست، بازیگران مهم بین‌المللی حضور پیدا خواهند کرد و یکی از موضوعاتی که مورد بحث قرار خواهد گرفت، مسأله‌ی سوریه است و بعد از آن، نشست ژنو را داریم که یک فرایند سیاسی است و قرار است در اکتبر برگزار شود».

این دیپلمات برجسته‌ی سازمان‌ملل، ضمن مرتبط دانستن این نشست‌ها با یکدیگر، اظهار امیدواری کرد که درپی آنها، نقطه‌عطفی در حل بحران سوریه ایجاد شود و افزود: «در این دیدار، درمورد مسائل انسان‌دوستانه، ازجمله بحرانی که در فوعه‌وکفریا در حال رخ دادن است، صحبت کردیم و بر اهمیت ارائه‌ی کمک‌های انسانی به مردم این منطقه تأکید کردیم».

او هم‌چنین به نقش ایران در حل بحران سوریه و دیگر بحران‌های موجود در منطقه اشاره کرد و گفت:‌ «ایران کشور مهمی است و دارای نفوذ فراوانی در این حوزه است؛ بنابراین گفت‌وگو با ایران، به‌عنوان یکی از بازیگران این عرصه، حائز اهمیت است».

 

  • نشست آستانه‌ی ۶، در هفته‌ی آخر شهریورماه برگزار می‌شود

 

نشست آستانه‌ی ۶، در هفته‌ی آخر شهریورماه برگزار می‌شود

 

حسین جابری‌انصاری، معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه نیز بعد از گفت‌وگو با فرستاده‌ی دبیرکل سازمان‌ملل در امور سوریه اعلام کرد که نشست آستانه‌ی ۶، در هفته‌ی آخر شهریورماه برگزار می‌شود و سه کشور حاضر در نشست، درحال رایزنی در مورد تاریخ دقیق آن هستند. او افزود: «در گفت‌وگوهایی که با آقای دی‌میستورا داشتیم، در ارتباط با فراهم‌کردن مقدمات موفقیت هرچه بیشتر نشست آستانه، گفت‌وگو و رایزنی کردیم».

جابری انصاری با اشاره به سفرهای اخیرش به آنکارا و مسکو و رایزنی با مقامات آن کشورها در ارتباط با جزئیات نشست آستانه، گفت: «بعد از این رایزنی‌ها، نشست کارشناسی تهران با حضور نمایندگان سه کشور ایران، روسیه و ترکیه و همچنین نماینده‌ی سازمان ملل برگزار شد. در این نشست، در ارتباط با مقدمات نشست آستانه‌ی ۶ و مباحثی که در این زمینه مطرح است، صحبت شد و برخی از مسائل موجود که در این زمینه مطرح بود، حل شد».

معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه، با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از ابتدای بحران سوریه و دیگر بحران‌هایی که در منطقه ایجاد شد، بر اهمیت پایان یافتن این بحران‌ها از  طریق مذاکرات سیاسی و کنترل ابعاد فاجعه‌ی انسانی این بحران‌ها تأکید داشته است، گفت: «آنچه که برای ایران اهمیت دارد، خاتمه دادن به فجایع انسانی است که تروریست‌ها به آن دامن می‌زنند و گشودن افق سیاسی به‌نحوی که به طرف‌های درگیر کمک کند که از این شرایط خارج شوند».

او همچنین در این نشست، با بیان اینکه ایران به‌دنبال گرفتن جای کسی در منطقه نیست و ملت‌های منطقه، صاحبان این منطقه هستند و هیچ بازیگر خارجی و کشور دیگری نمی‌تواند برای ملت سوریه تعیین سرنوشت کند، بر مخالفت ایران با «مداخله‌ی خارجی و تحمیل شرایط به ملت سوریه» تأکید کرد و گفت: «در این بحران‌ها ما تأکید داریم که باید به نظرات ملت‌های منطقه رجوع شود و در بحران سوریه نیز بارها تأکید کردیم که مردم سوریه هستند که در ارتباط با آینده‌ی این کشور، تصمیم می‌گیرند».

جابری‌انصاری، همچنین به اهمیت گشایش افق سیاسی در حل بحران‌های منطقه ازجمله سوریه اشاره کرد و گفت: «تلاش می‌کنیم با ایجاد افق سیاسی در سوریه، در راستای گفت‌وگوهای طرف‌های درگیر در این بحران، زمینه را برای بازگشت امنیت به سوریه و ایجاد آرامش برای مردم این منطقه، فراهم کنیم».

معاون محمدجواد ظریف، با بیان اینکه نمی‌توان تاریخ مشخصی را برای حل این بحران پیش‌بینی کرد، افزود: «البته همان‌طور که اشاره شد، در ماه‌های اخیر، پیشرفت‌های گسترده‌ای دربرابر جریان‌های افراطی و تروریستی در منطقه و سوریه ایجاد شده است و ما در آستانه‌ی یک نقطه‌عطف قرار داریم. همان‌طور که در عراق، مناطق تحت تصرف داعش محدود شده، تحولات میدانی در سوریه نیز در راستای مبارزه با تروریست‌ها اساسی بوده است».

 

  • دیدار دی‌میستورا با محمدجواد ظریف

 

دیدار دی‌میستورا با محمدجواد ظریف

 

پس از دیدار و برگزاری نشست خبری با حسین جابری‌انصاری، معاون محمدجواد ظریف، استفان دی‌مسیتورا، با وزیر امور خارجه‌ی جمهوری اسلامی ایران نیز دیدار کرد که البته اطلاعات زیادی از رایزنی‌های انجام‌شده در این دیدار، منتشر نشده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت امور خارجه، محمدجواد ظریف و فرستاده‌ی ویژه‌ی دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه، آخرین تحولات سیاسی و میدانی سوریه و ابتکارات سیاسی برای حل‌وفصل بحران سوریه را بررسی کرده‌اند.

استفان دی‌میستورا، سیاست‌مدار سوئدی - ایتالیایی و عضو پیشین دولت ایتالیاست که سابقه‌ی ۴۰ سال فعالیت در قسمت‌های گوناگون سازمان ملل متحد را دارد. او پیش‌از این، به‌عنوان فرستاده‌ی ویژه‌ی دبیرکل سازمان ملل در امور عراق (۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹) و افغانستان (۲۰۱۰ تا ۲۰۱۱) و فرستاده‌ی شخصی دبیر کل برای جنوب لبنان (۲۰۰۱ تا ۲۰۰۴)، و پیش از آن، به‌عنوان مدیر مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در رم فعالیت می‌کرده است.

دی‌میستورا پیش از این نیز چندین‌بار به تهران سفر کرده است که آخرین‌بار آن، ۱۰مردادماه ۱۳۹۶بود و آن‌بار هم برای  گفت‌وگو با مقام‌های جمهوری اسلامی ایران، درمورد بحران سوریه، به ایران آمده بود.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More