شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دیپلماسی عمومی نتانیاهو درقبال ایران

 

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز سه‌شنبه ۵ تیرماه، طی یک پیام ویدیویی خطاب به مردم ایران، اعتراضات خیابانی روزهای اخیر در بعضی از شهرهای ایران را با عملکرد تیم‌ملی فوتبال در جام‌جهانی مقایسه کرد و گفت که ایرانیان «شجاعت» خود را در زمین فوتبال ثابت کردند و همان شجاعت را در خیابان‌های ایران نیز به نمایش گذاشتند.

نتانیاهو با اشاره به مهار پنالتی کریستیانو رونالدو ازسوی علیرضا بیرانوند، دروازه‌بان تیم‌ملی ایران در بازی با پرتغال، گفت: «تصور می‌کنید چقدر دشوار است جلو گل‌زدن رونالدو را گرفت؟ من در گذشته فوتبال بازی می‌کردم و به شما می‌گویم، این تقریباً غیرممکن است؛ اما تیم ایران غیرممکن را عملی کرد».

نخست‌وزیر اسرائیل، در ادامه با اشاره به مشکلاتی مانند بحران آب در ایران افزود: «آیا می‌توانید تصور کنید که چه می‌شد اگر به‌جای هدر دادن پول شما در سوریه، یمن و جنگ‌های غیرضروری در خاورمیانه، حکومت ایران این پول را برای حل این مشکلات در ایران سرمایه‌گذاری می‌کرد؟ راه‌حل همه این مشکلات مردم ایران‌اند».

این نخستین‌باری نیست که نخست‌وزیر اسرائیل با انتشار پیام ویدئویی خطاب به مردم ایران می‌کوشد از طریق «دیپلماسی عمومی»، به‌طور مستقیم با ایرانیان ارتباط برقرار کند و بر افکار عمومی در داخل ایران تأثیر بگذارد.

 

 

نتانیاهو روز ۱۰ ژوئن (۲۰ خرداد) نیز طی یک پیام ویدئویی خطاب به مردم ایران، از راه‌اندازی وب‌سایتی به زبان فارسی برای آموزش راه‌های مدیریت بحران آب و مقابله با آن در ایران خبر داد.

نخست وزیر اسرائیل در این پیام که با نوشیدن یک لیوان آب آغاز شد، گفت: «امروز پیشنهاد بی‌سابقه‌ای برای مردم ایران دارم که درباره آب است. مردم ایران قربانی حکومتی بی‌رحم و استبدادی هستند که حتی آب را از آن‌ها دریغ می‌کند».

بنیامین نتانیاهو افزود: «اسرائیل از مردم ایران حمایت می‌کند؛ به‌همین‌خاطر می‌خواهم به نجات شمار زیادی از ایرانیان کمک کنم».

 

 

کورنلیو بیولا (‌Corneliu Bjola)، استاد دانشگاه آکسفورد در حوزه مطالعات دیپلماتیک و رییس گروه پژوهشی دیپلماسی دیجیتال این دانشگاه، در تحلیل تلاش رهبر اسرائیل برای تأثیرگذاری بر افکار عمومی ایران می‌گوید: «دو ابتکار اخیر نتانیاهو برای برقراری ارتباط با مردم ایران را باید در بستر علاقه شخصی و تعهد او به استفاده از فناوری‌های دیجیتال برای اهداف دیپلماتیک تفسیر کرد. اسرائیل یکی از پیشتازان در جهان در حوزه دیپلماسی دیجیتال محسوب می‌شود و خود نتانیاهو نیز همواره از این رویکرد حمایت کرده است. در همین راستا، وزارت خارجه اسرائیل از ظرفیت و تخصص لازم برای ارتباط مؤثر با مخاطبان در کشورهای مختلف جهان برخوردار است».

 

 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More