شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دیده‌بان حقوق بشر: کشته‌شدن ۱۵۰ غیرنظامی در عملیات ترکیه در عفرین

 

سازمان دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی اعلام کرد که تاکنون ۱۵۰ غیرنظامی در اثر عملیات ترکیه در عفرین سوریه جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش وبسایت رسمی سازمان دیده‌بان حقوق بشر، از زمان آغاز عملیات ارتش ترکیه در عفرین سوریه تاکنون ۱۵۰ غیر نظامی کشته و صدها نفر دیگر زخمی شدند.

این سازمان با انتقاد از ترکیە می‌گوید کە ارتش این کشور در حفظ جان غیرنظامیان عفرین کم کاری کردە است.
گزارش سازمان دیدەبان حقوق بشرکە بر اساس تحقیقات میدانی و شواهد عینی در عفرین تهیە شدە است نشان می‌دهد کە ارتش ترکیە بدون در نظرگرفتن امنیت شهروندان غیرنظامی عفرین، حملاتی را انجام دادە کە منجر بە کشتە و زخمی شدن غیرنظامیان و آوارە شدن آنها شدە است.
لما فقیە، معاون بخش خاورمیانە این سازمان می‌گوید کە « ترکیە مسوول حفظ جان غیرنظامیان است و باید طوری عمل کند کە افراد غیرنظامی کشتە و زخمی نشوند و باید فرصت فرار شهروندان از خشونت را بدهد».
ترکیە کشتە‌شدن غیرنظامیان در عمیات عفرین را تکذیب می‌کند اما بر اساس گزارش‌های تایید شدە تا به حال بیش از صد و پنجاه غیرنظامی در این حملات کشتە شدەاند.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر گفته که طی نامه‌ای به وزارت دفاع ترکیه در خصوص قربانیان غیرنظامی عفرین در عملیات موسوم به «شاخه زیتون»، از مقامات آنکارا در این خصوص توضیح خواسته که تاکنون بی‌پاسخ مانده‌است.

این گزارش به طور دقیق به حملات ارتش ترکیه در تاریخ‌های یکم، هفتم و هشتم بهمن‌ماه  اشاره کرده و گفته که بر اساس تحقیقات این سازمان، در حمله هوایی تاریخ هشت بهمن، ۱۱ عضو یک خانواده موسوم به «کینو» که در یک چادر زندگی می‌کردند جان خود را از دست دادند. به گفته عبدالله کینو بازمانده این حمله در اطراف منطقه سکونت این خانواده هیچ فعالیت نظامی در جریان نبوده است.

ترکیه که همواره تاکید کرده که غیرنظامیان را در عملیات عفرین هدف قرار نمی‌دهد، به این گزارش واکنشی نشان نداده است.

ترکیه روز شنبه ۳۰ دی‌ماه عملیات عفرین را برای بیرون راندن نیروهای کرد موسوم به «یگان‌های مدافع خلق» آغاز کرد. این عملیات علیرغم انتقادات بین‌المللی از جمله مخالفت فرانسه و آمریکا و دیگر هم‌پیمانان ترکیه هنوز ادامه دارد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More