شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دیده‌بان حقوق بشر : ایران کودکان افغان را برای جنگ به سوریه می‌فرستد  

 

سازمان «دیده‌بان حقوق بشر» روز یکشنبه نهم‌ مهرماه، سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران را متهم کرد که کودکان مهاجر افغان در این کشور را برای جنگ در سوریه به خدمت می‌گیرد.

به گزارش وب سایت رسمی سازمان دیده‌بان حقوق بشر ، این سازمان مدارکی در دست دارد که نشان می‌دهد، کودکان افغان زیر ۱۴ سال، در کنار«لشکر فاطمیون» در جنگ سوریه حضور داشته‌اند.

لشکر فاطمیون یک گروه شبه‌نظامی از شیعیان افغانستان است، که برای حمایت از رژیم بشار اسد، با پشتیبانی ایران در جنگ سوریه حضوری فعال دارد.  

سازمان‌های بین‌المللی، به کارگیری کودکان زیر ۱۵ سال را یک جنایت جنگی به شمار می‌آورند.

کارشناسان دیده‌بان حقوق بشر، گزارش دادند که از طریق تصاویر قبرهای جنگجویان افغان دفن شده در ایران، به این نتیجه رسیدند که دست‌کم ۸ کودک افغان در جنگ سوریه، جانشان را از دست داده‌اند.

بر اساس این گزارش، برخی رسانه‌های وابسته به دولت ایران، کشته شدن کودکان افغان در جنگ سوریه را تأیید کرده‌اند.

سارا لیا ویتسون، مدیر بخش خاورمیانه دیده‌بان حقوق بشر در این زمینه اظهار داشت: «ایران باید فورا به کارگیری کودکان را متوقف کند و نوجوانان افغان را که به جنگ سوریه فرستاده، برگرداند».

وی افزود: «مقام‌های ایران باید به جای به دام انداختن نوجوانان پناهجو و مهاجر آسیب‌پذیر افغان از تمام کودکان و نوجوانان حمایت کنند و کسانی را که مسئول به کار گرفتن کودکان و نوجوانان افغان در جنگ هستند، مجازات کنند.»

 

ایران کودکان افغان را برای جنگ به سوریه می‌فرستد

 

عیسی رحیمی پدر حسن رحیمی که در جنگ سوریه کشته شده در مصاحبه با خبرگزاری قرآنی «اکنا» درباره سن پسرش گفته بود: «بر روی قبرش نوشته شد که وی متولد ۱۹۹۵ است، درحالی که او متولد سال ۱۹۹۹ است».

رحیمی گفته که پسرش به خاطر اینکه به سوریه اعزام شود، سن واقعی خودش را پنهان کرد». وی اما در عین افزود که «مقامات ایران گواهی تاریخ تولد پسرش را درخواست نکردند».

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More