شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دیدار پمپئو با نتانیاهو: با دو تهدید حیاتی ایران و کرونا مقابله می‌کنیم

مایک پمپئو،‌ وزیر خارجه آمریکا،‌ هم‌زمان با ورود به اسرائیل برای مذاکره در خصوص الحاق کرانه باختری رود اردن به این کشور و موضوع ایران اعلام کرد آمریکا برای مقابله با «دو تهدید حیاتی» ایران و کرونا با اسرائیل همکاری خواهد کرد.

پمپئو روز چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت‌ماه هم‌زمان با ورود به اسرائیل در یک کنفرانس خبری مشترک با بنیامین نتانیاهو،‌ نخست‌وزیر این کشور، درباره فشار به ایران گفت: «کارزاری که ما بخشی از آن بوده‌ایم تا منابع رژیم آیت‌الله‌ها برای تحمیل آسیب به اسرائیل و تمام دنیا را کاهش دهیم،‌ موفق بوده و به نتیجه رسیده است.»

او  ضمن تاکید بر ادامه کارزار فشار علیه جمهوری اسلامی افزود: «حتی در دوره همه‌گیری کرونا و در حالی که مردم به سختی با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند؛ آیت‌الله‌ها از منابع رژیم برای دامن زدن به ترور در جهان استفاده می‌کنند.»  

پمپئو اشاره کرد: «این مساله درباره ذات آن دسته از افرادی که این کشور را مدیریت می‌کنند،‌ معنای زیادی دارد.» 

وزیر خارجه آمریکا پیش از این کنفرانس خبری و هم‌زمان با ورود به اسرائیل در صفحه توییتر نوشت: «خوشحالم برای مذاکره با نخست‌وزیر نتانیاهو و بنی گانتز درباره دو تهدید حیاتی کووید-۱۹ و ایران در اسرائیلم.»

او اضافه کرد آمریکا و اسرائیل در مواجهه با این چالش‌ها در کنار یکدیگر خواهند بود.

در بخش دیگری از این کنفرانس خبری مشترک نتانیاهو گفت: «من می‌خواهم در این زمینه بحث کنیم که چه‌طور می‌توانیم همکاری خود را در مبارزه، مقابله و عقب راندن تجاوز ایران در خاورمیانه،‌ سوریه و هر جای دیگر ادامه دهیم.»

نخست‌وزیر اسرائیل همچنین دوباره از آمریکا به دلیل خروج از برجام، مقابله با «اربابان ترور ایران» و وضع تحریم‌های سخت تسلیحاتی علیه این کشور تشکر کرد.

وزیر خارجه آمریکا قرار است طی مذاکرات خود در این سفر درباره امنیت منطقه،‌ الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری رود اردن به خاک اسرائیل و موضوع ایران به رایزنی بپردازد.

این سفر و رایزنی دو کشور در پی آن صورت می‌گیرد که رسانه‌ها گزارش دادند اسرائیل طی هفته‌های اخیر حملاتی را علیه پایگاه‌های ایران در سوریه ترتیب داده است.

از سوی دیگر تنش میان مقام‌های تهران و واشینگتن درباره تحریم‌های تسلیحاتی ایران طی هفته‌های گذشته افزایش یافته است.

آمریکا اعلام کرده است اجازه نخواهد داد ایران پس از اتمام تحریم‌های تسلیحاتی به خریداری سلاح‌ بپردازد. در مقابل، سخنگوی وزارت امور خارجه و همچنین دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران از «مرگ ابدی برجام» و «واکنش قاطع» در صورت تمدید تحریم‌های تسلیحاتی سخن گفته‌اند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More