شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
همزمان با اخبار تاییدنشده از انسداد حساب‌های بانکی ایرانیان در عمان​​​​​​​ 

دیدار غیرمنتظره نتانیاهو با سلطان قابوس

 

در رویدادی دور از انتظار و ناگهانی، رسانه‌ها خبر دادند که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، پنج‌شنبه گذشته به عمان سفر و با سلطان قابوس دیدار کرده است.

خبرگزاری رویترز امروز جمعه ۴ آبان در گزارشی کوتاه از بیت‌المقدس، از این دیدار مهم خبر داده است. خبر این سفر درحالی منتشر می‌شود که رسانه‌ها از انجام آن، بی‌اطلاع بودند. اینک و پس از بازگشت نتانیاهو به اسرائیل، خبر سفر وی به عمان، علنی و منتشر شده است.

در اطلاعیه‌ای که دفتر نخست‌وزیری اسرائیل منتشر کرده، تاکید شده که مقصود از دیدار مقام‌های عالی دو کشور، گفت‌وگو درباره روند صلح خاورمیانه بوده است.

سفر مزبور دست‌کم از دو زاویه‌، دارای اهمیت است. نخست این‌که بیش از ۲۲ سال از سفر یک مقام ارشد دولت اسرائیل به عمان می‌گذرد. این سفر همچنین درحالی انجام شده ‌که دو کشور، رابطه دیپلماتیک ویژه‌ای با یکدیگر ندارند.

افزون بر این، باید به روابط درازمدت و نزدیک ایران و عمان ـ از دوران دولت شاهنشاهی و سرکوب شورشیان ظفار تا امروز ـ اشاره کرد.

عمان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین متحدان ایران در منطقه، در موارد متعددی، به‌عنوان میانجی و پیام‌رسان در مناقشه‌های میان جمهوری اسلامی ایران و غرب، به‌ویژه ایالات متحده، ایفای نقش کرده است.

میانجی‌گری عمان در آزادی «سارا شورد»، «جاشوآ فتل» و «شين باوئر»، سه کوهنورد و تبعه آمریکایی كه به اتهام جاسوسي در ايران بازداشت شده بودند، یک نمونه مشهور است. در سال‌های گذشته به ویژه در مذاکرات مربوط به پرونده  هسته‌ای، عمان میان  ایران و آمریکا نقش پیام‌رسان داشت. 

 

حاشیه‌های مسدودسازی حساب‌های بانکی ایرانیان در عمان

سفر غیرمنتظره نتانیاهو به عمان درحالی انجام شده که در روزهای گذشته، اخباری درباره مسدودشدن حساب‌های بانکی برخی ایرانی‌ها در عمان منتشر شده بود. اخباری که از بی‌نتیجه‌بودن پیگیری سفیر ایران در عمان گزارش می‌داد. «اتاق مشترک ایران و عمان» اما در توضیحی این «شایعه»ها را تکذیب و از اقدام «برخی از بدخواهان» انتقاد کرد.

در این اطلاعیه با اشاره به «حسن رفتار» عمانی‌ها در برش‌های زمانی مختلف و «رایزنی‌ها و پیگیری‌های موثر و ادامه‌دار سفارت کشورمان در عمان» تأکید شده بود که «حساب تمام شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران ایرانی که با رعایت ضوابط قانونی در عمان حساب بانکی ایجاد کرده‌اند و قوانین حاکم ازجمله ضوابط پولشویی را رعایت نموده‌اند، باز است و هیچ محدودیتی برای امور بانکی خود نخواهند داشت.»

سفر غیرمترقبه نتانیاهو به عمان، در آستانه اجرای دور جدید تحریم‌های آمریکا از هفته آینده، انجام شده است. خبر این سفر محرمانه درحالی امروز منتشر شده که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا نیز امروز مصوبه تشدید تحریم مالی حزب‌الله لبنان و مجازات حامیان مالی را امضا کرد و بار دیگر ایران را با سخنان تند، هدف قرار داد. دفتر ارتباطات رسانه‌ای کاخ سفید نیز در اطلاعیه‌ای از «رژیم فاسد ایران» گفت.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More