شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دیدار صالحی با وزیر خارجه بریتانیا در لندن

 

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران که به لندن سفر کرده روز چهارشنبه۱۹ مهر به همراه حمید بعیدی‌نژاد سفیر ایران در انگلیس، با بوریس جانسون، وزیر امور خارجه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.
به گفته‌ی منابع خبری در ایران، این سفر به دعوت بوریس جانسون صورت گرفته و توسعه روابط و همکاری‌های دوجانبه تهران و لندن از جمله محورهای مذاکرات طرفین بوده است.

بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا پس از این دیدار در صفحه‌ی توییتر خود نوشت: «بریتانیا تلاش می‌کند توافق هسته‌ای را حفظ کند اما ایران باید (در این زمینه) نقش خود را بازی کند و از ایفای نقش مخرب در منطقه‌ خودداری کند.»

 

 

وزیرخارجه بریتانیا شب گذشته نیز در توئیتر خود از گفت‌وگوی تلفنی با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران خبر داد. او در پیام توییتری خود نوشت: «با ظریف صحبت کردم. بریتانیا به توافق هسته‌ای با ایران متعهد است. (در این تماس) بر نگرانی جدی از وضعیت بازداشت‌شدگان دو تابعیتی از جمله نازنین زاغری - رکتلیف، تاکید کردم.»

کمپین آزادی نازنین زاغری، به همراه ریچارد رتکلیف، همسر وی، روز دوشنبه ۱۷مهر اعلام کردند که نازنین زاغری روز یکشنبه ۱۶مهر به دادسرای اوین منتقل شده و در آنجا به او گفته شده که اتهام‌های جدیدی علیه او از سوی سپاه پاسداران مطرح شده است. نازنین زاغری که حدود یک سال‌ونیم پیش به همراه کودک دوساله‌اش برای دیدار با خانواده و گذراندن تعطیلات نوروزی، به ایران سفر کرده بود، روز ۱۵ فروردین ۱۳۹۵ هنگام خروج از ایران توسط نیروهای حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران در فرودگاه امام خمینی تهران بازداشت شد.
وزیر خارجه انگلیس همچنین بعد از گفت‌وگوی تلفنی با وزیر خارجه ایران، با رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا نیز رایزنی و بر حمایت لندن از برجام مجددا تاکید کرد. وی گفته: «علیرغم اینکه دیگر رفتارهای ایران تغییری نکرده، اما ما معتقدیم که توافق هسته‌ای جهان را به مکان امن‌تری تبدیل کرده است.»
صالحی در پی دعوت رسمی بامداد پنجشنبه ۱۳مهر ماه به منظور ایراد سخنرانی در سمینار بین المللی «آمالدی» در رم و ملاقات و رایزنی با مقامات این کشور و همچنین بازدید از تاسیسات هسته‌ای ایتالیا به رم سفر کرد و در این سمینار نیز به ایراد سخنرانی پرداخت. رئیس سازمان انرژی اتمی ایران همچنین با یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در محل سفارت ایران در رم دیدار و گفت‌وگو کرد.
آمانو در این دیدار ضمن تبادل نظر در خصوص آخرین تحولات سیاسی مرتبط با برجام و فعالیت‌های اخیر دولت آمریکا به این نکته اشاره کرد که آژانس تاکنون پایبندی ایران به تعهدات خود را گزارش کرده است.
 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More