شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دیدار سه‌جانبه روسیه، ترکیه و ایران در مسکو؛ بحران سوریه راه‌حل نظامی ندارد

 

وزیران خارجه روسیه، ایران و ترکیه در مسکو گرد هم آمدند تا باری دیگر در مورد بحران سوریه بحث و گفتگو کنند.

به گزارش رویترز، روز شنبه ۸ اردیبهشت‌ماه، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، محمد‌جواد ظریف، وزیر خارجه ایران و مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در مسکو برای مذاکره بر سر آینده سوریه تشکیل جلسه دادند.

قبل از شروع اجلاس سه‌جانبه، وزیر خارجه روسیه در دیداری جداگانه و دوجانبه با وزیران خارجه ترکیه و ایران گفتگو کرد.

در دیدار دوجانبه خود، لاوروف و ظریف در مورد توافق اتمی نیز به تبادل نظر پرداختند. جواد ظریف در دیدار دوجانبه‌اش با لاوروف گفت: «با توجه به اقدامات و پیش‌بینی‌های نامناسبی که برخی از اعضای برجام دارند، گفتگوهای ما و هم‌اندیشی ما بسیار مفید و قابل توجه است».

جواد ظریف همچنین در گفتگویی دوجانبه با همتای ترک خود بحران سوریه را مورد بحث قرار داد. ظریف پیش از آغاز این نشست‌، هدف از گفتگوهای مسکو را «مخالفت با هر گونه اقدام نظامی علیه تمامیت ارضی سوریه» عنوان کرد.

 

 

سه طرف شرکت‌کننده در این نشست، پس از انجام گفتگوهای دوجانبه و سه جانبه، کنفرانس خبری مشترکی برگزار کردند.

جواد ظریف در این نشست با اشاره به کمک سه کشور به تنش‌زدایی در سوریه و آنچه کاهش آزار سوری‌ها در یک سال و نیم گذشته خواند، گفت روند مذاکرات صلح ادامه خواهد داشت.

ظریف با اشاره به این‌که مبارزه علیه تروریسم یک امر همگانی است، گفت که «جامعه جهانی امروز موافق است که راه‌حل نظامی در سوریه نتیجه‌ای ندارد». او ضمن تاکید بر پیشرفت‌های زیاد در سوریه، افزود که امداد رسانی انسانی پیشرفت‌هایی داشته و باید ادامه داشته باشد.

لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز در این نشست تاکید کرد که روسیه، ایران و ترکیه باید به سوریه کمک کنند تا تمام تروریست‌ها را از این کشور بیرون براند.

وزیر خارجه ترکیه هم در این نشست با تاکید بر «پیشرفت در آتش‌بس و ایجاد مناطق عاری از خشونت» گفت که هرگونه مداخله نظامی در سوریه غیرقانونی و کوتاه‌مدت خواهد بود. چاووش‌اوغلو حفظ اتحاد و استقلال و نیز راه‌حل سیاسی برای سوریه را از اهداف مشترک سه کشور عنوان کرد. وزیر خارجه ترکیه با محکوم‌کردن حمله شیمایی در سوریه، گفت«ما اقدام یک‌جانبه هر کشوری را رد می کنیم». او همچنین بر تعهد سه کشور به تمامیت ارضی و استقلال سوریه تاکید کرد.

او با اشاره به مشکلات موجود در سوریه،افزود که «ما سه عضو این نشست می‌توانیم مردم سوریه را برای رسیدن به صلح یاری کنیم». او همچنین گفت که سه کشور برگزارکننده این نشست باید تصمیمات گرفته شده در آستانه و نشست جاری را عملی کنند.

سال گذشته در «آستانه» واقع در قزازستان نیز سه کشور به منظور یافتن راه‌حلی سیاسی برای پایان‌دادن به جنگ داخلی سوریه نشستی برگزار کردند.

ناظران می‌گویند هدف روسیه از برگزاری اجلاسی موازی با اجلاس صلح ژنو که در آن کشورهای غربی نفوذ بیشتری دارند، در دست‌گرفتن روند مذاکرات صلح سوریه است.

تاکنون هشت دور از مذاکرات ژنو برای بحران سوریه تقریبا بی‌نتیجه مانده است.

روسای جمهور روسیه، ایران و ترکیه در آبان سال ۹۶ و سپس در اوایل سال جاری در آنکارا دیدارهایی در مورد سوریه داشته‌اند.

 

 

اختلاف روسیه و غرب در مورد بحران سوریه با وقوع یک حمله شیمیایی به شهر دوما در حومه دمشق و حمله موشکی آمریکا، فرانسه و بریتانیا به سوریه تشدید شد.

روسیه هرگونه حمله شیمیایی در سوریه را رد کرده و آن را برنامه‌ای از پیش‌ طراحی‌شده برای یافتن بهانه جهت حمله به سوریه می‌داند. کشورهای غربی اما با تاکید بر اینکه بشار اسد عامل این حمله بوده، گفته‌اند هرگونه حمله مشابه را بی‌پاسخ نخواهند گذاشت.

وزیر خارجه روسیه اعلام کرده که محور مذاکرات امروز در مسکو جنبه انسانی این بحران خواهد بود. ترکیه اما بر بررسی همه‌جانبه این موضوع تاکید کرده است.

«فدریک مورگینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به برگزاری این اجلاس گفته که سه کشور برگزار‌کننده نشست در برقراری آتش‌بس در سوریه مسئولیت دارند.

با وجود هماهنگی‌هایی بین این سه کشور در خصوص سوریه، اتحاد سه ضلعی تهران، مسکو و آنکارا بسیار شکننده است. روسیه و ایران از بشار اسد حمایت کرده، ولی ترکیه آشکارا خواهان برکناری او از قدرت است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More