شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دیدار تاریخی رهبران کره شمالی و جنوبی؛ وعده برای خلع سلاح اتمی و پایان جنگ

 

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی و مون جائه این، رئیس‌جمهور کره جنوبی در مرز دو کره دیدار کردند.

به گزارش رویترز، بامداد روز جمعه ۷ اردیبهشت‌ماه، رهبر کره شمالی مورد استقبال رسمی رئیس‌جمهور کره جنوبی در مرز دو کشور قرار گرفت.

 

در حالی که کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی پای پیاده در منطقه‌ای مرزی «پان مون‌جوم» از مرز عبور کرد مورد استقبال مون جائه این، رئیس جمهور کره جنوبی قرار گرفت.

رهبر کره شمالی پس از عبور از مرز گفت:« من واقعا هیجان‌زده‌ام از اینکه پس از ۶۵ سال من اولین رهبر کشورم هستم که از این مرز عبور می‌کنم».

رهبر کره شمالی پس از عبور از خط مرزی، دست رئیس‌جمهور کره جنوبی را گرفته و او را به داخل خاک کره شمالی هدایت کرد.

 

 

این دیدار تاریخی را بسیاری از رسانه‌ها در سراسر جهان مورد پوشش قرار دادند.

گفت وگوهای رسمی بین دو رهبر از ساعت ۱۰:۳۰ شروع شد. محور این گفت‌وگوها بر خلع سلاح هسته‌ای و نیز دستیابی به صلح دائمی متمرکزاست.

رهبر کره شمالی  در این دیدار با ۹ نفر از اعضای هیات دیپلماتیک که شامل خواهر کیم جونگ اون، وزیر دفاع، رئیس ستاد ارتش و نیز رئیس پیشین اطلاعات این کشور،‌همراه شد

هیات دیپلماتیک کره جنوبی نیز با  ۷ نفر از جمله وزیران دفاع و امور خارجه همراه شدند.

 

واکنش دونالد ترامپ به دیدار رهبران دو کره 

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا در واکنش به دیدار رهبران کره شمالی و جنوبی از آن به عنوان «اتفاقی تاریخی» یاد کرد ه و برای پایان‌دادن به جنگ بین این دو کره اظهار امیدواری کرد.

ترامپ در یک پیام توییتری ضمن اشاره به اهمیت این دیدار گفت:«جنگ کره رو به اتمام است؛ آمریکا و مردمش باید به آنچه در (شبه‌جزیره ) کره اتفاق می‌افتد افتخار کنند».

 

بیانیه رهبران کره شمالی و جنوبی 

از طرفی دیگر، رهبران کره‌شمالی و جنوبی پس از اولین نشست، طی بیانیه‌ای اعلام کردند که به « خلع سلاح هسته‌ای کامل شبه‌جزیره کره» متعهد هستند.

کیم جانگ اون و مون جائه-این متعهد شده‌اند که تسلیحات نظامی را کاهش دهند، تاسیسات مرزی را به «منطقه صلح» تبدیل کنند و در کنار هم با دیگر کشورها از جمله آمریکا گفتگو داشته باشند.

رهبر کره شمالی در این دیدار تاکید کرده که اشتباهات گذشته تکرار نخواهد شد.

وزارت خارجه روسیه نیز در واکنش به این دیدار اعلام کرده که مسکو آماده است تا زمینه همکاری‌ها بین دو کره شمالی و جنوبی در حوزه‌های نفت و گاز، راه‌آهن و نیز انرژی الکتریکی را تسهیل کند.

 

مراسم صرف ناهار و به دنبال آن کاشت درختی به طور مشترک به نشانه «سمبل صلح و پیشرفت» جزو برنامه‌های این سفر است. دو رهبر سپس طی مراسمی این درخت را با آبی که از دو رودخانه از هر دو کره تهیه شده، آبیاری می‌کنند.

در پایان این دیدار، رهبران کره شمالی و جنوبی ضمن امضای یک پیمان‌نامه، به طور مشترک بیانیه‌ای را منتشر خواهند کرد.

کیم جونگ اون و مون جائه این پس از صرف شام با هم به تماشای فیلم «بهار یک» خواهند نشست.

دیدار رهبران دو کره شمالی و جنوبی پس از بیش از یک دهه و با در نظر گرفتن تشدید تنش‌های ناشی از آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی پیونگ‌یانگ، حائز اهمیت فراوانی است.

 

گفتگو با منصور فرهنگ در این رابطه
گفتگو با فرزانه روستایی ، روزنامه نگار وتحلیلگر مسایل بین المللی در این رابطه
دیدار پردست‌آورد رهبران دو کره
گزارشی از هارون نجفی‌زاده در رابطه با دیدار تاریخی در کره
گفتگو با حسین رسام در این رابطه
دیدار تاریخی رهبران کره شمالی و کره جنوبی
تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More