شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
همزمان با درخواست نتانیاهو

دو سناتور جمهوی‌خواه: آمریکا حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را به رسمیت بشناسد

 

تد کروز و تام کاتن، دو سناتور محافظه‌کار از حزب جمهوری‌خواه آمریکا، از دولت این کشور خواستند که حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را به رسمیت بشناسد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از واشنگتن، در بخشی از بیانیه مشترک این دو سناتور آمده است که اسرائیل باید مطمئن باشد که می‌‌تواند در برابر تهدیدهای ایران و نیروهای وابسته‌اش در سوریه از  خودش دفاع کند. این بیانیه روز یکشنبه عصر ۱۶ دی‌ماه منتشر شد.

درخواست این دو سناتور از دولت آمریکا برای به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان همزمان است با درخواست بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل از جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، برای به رسمیت شناختن ادعای اسرائیل بر این مناطق.

بولتون برای گفت‌وگو بر سر مسائل امنیتی و آن چه که تهدید ایران در سوریه خوانده شده است؛ روز  یکشنبه در تل‌آویو با مقام‌های اسرائیلی از جمله نخست وزیر این کشور دیدار کرد.

بلندی‌های جولان بخشی از سرزمین سوریه در جنوب غربی این کشور است؛ که در سال ۱۹۶۷ و در جریان جنگ شش‌روزه اعراب و اسرائيل به اشغال ارتش اسرائيل درآمد. اسرائیل در سال‌های جنگ سوریه همواره در صدد بوده است که نیروهای وابسته به ایران در سوریه، از مناطق نزدیک به بلندی‌های جولان و نوار مرزی با اسرائیل عقب بروند.

دولت اسرائیل از ۱۹۸۱ این مناطق را ضمیمه خاک خود کرده است.

در اسناد بین‌المللی، از جمله اسناد سازمان ملل، این مناطق کماکان بخشی از خاک سوریه به شمار می‌‌‌آید و منطقه اشغالی قلمداد می‌شود.

حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان تاکنون از سوی جامعه بین‌المللی به رسمیت شناخته نشده است. سازمان ملل بارها از دولت اسرائیل خواسته است که این مناطق را ترک کند. با این حال دولت آمریکا، در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ، برای نخستین بار، در ۲۵ آبان گذشته، به قطعنامه‌ای که از دولت اسرائیل خواسته بود این مناطق را ترک کند رای منفی داد. تا پیش از این، سیاست آمریکا در سازمان ملل این بود که به قطعنامه‌هایی از این دست رای ممتنع می‌داد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More