شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دونالد ترامپ: نظم و قانون را برقرار می‌کنم، تلاش خواهم کرد عدالت اجرا شده و خون جورج فلوید پایمال نشود

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، عصر دوشنبه طی سخنانی در کاخ سفید، خشونت در اعتراضات شهرهای مختلف ایالات متحده را تروریسم داخلی خواند و همزمان تاکید کرد که دولتش همه تلاش خود را به کار می‌بندد تا در مورد جورج فلوید، شهروند آمریکایی‌آفریقایی کشته شده به دست پلیس، «عدالت اجرا شده و خون او پایمال نشود.»

سخنرانی ترامپ درحالی در محوطه کاخ سفید برگزار شد که در بسیاری از شهرهای آمریکا تظاهرات معترضان به کشته شدن جورج فلوید، شهروند آمریکایی آفریقایی‌تبار ادامه داشت و شماری از معترضان نیز در نزدیکی کاخ سفید به اعتراضات خود ادامه می‌دادند.

رییس جمهوری آمریکا گفت: «نمی‌توانیم اجازه دهیم اعتراضات به حق و تظاهرات صلح‌آمیز به دست گروهی خشمگین از مسیر خود خارج شود.»

او افزود: «از کلیه منابع نظامی و غیر نظامی فدرال استفاده می‌کنم تا شورش و غارت را متوقف کنم و تخریب و آتش‌سوزی را پایان دهم.»

ترامپ با تاکید بر اینکه «من رییس‌جمهور نظم قانون و متحد تظاهرات‌کنندگان صلح‌آمیز هستم»، بر استفاده از نیروهای ارتش نیز برای بازگرداندن آرامش به شهرها تاکید کرد و گفت: «اگر شهر یا ایالتی اقدام‌های لازم را برای حفاظت از جان و مال شهروندان انجام ندهد، ارتش را مستقر خواهم کرد تا مساله آنها فوری حل شود.»

رییس‌جمهوری آمریکا گفت: «در حال حاضر، هزاران هزار سرباز، کادر نظامی و مامورین اجرای قانون کاملا مسلح هستند تا شورش، غارت، خرابکاری، حمله و تخریب عمدی اموال را متوقف کنند.»

او از رویدادهای یک‌شنبه شب در پایتخت ایالات متحده ابراز تاسف کرد و گفت: «برای محافظت از پایتخت بزرگ‌مان واشنگتن دی‌سی اقدامات سریع و قاطعانه‌ای در پیش خواهم گرفت. آنچه شب گذشته در واشنگتن اتفاق افتاد مایه شرمندگی بود.»

ترامپ در بخشی از سخنان خود خشونت‌های اخیر در آمریکا را «تروریسم داخلی» خواند و گفت: «من به ترتیب‌دهندگان این اقدامات وحشت‌آفرین هشدار می دهم که مجازات‌های سنگین و زندان‌های درازمدت در انتظار شماست.»

رییس جمهوری آمریکا تاکید کرد: «بزرگ‌ترین قربانیان این شورش، شهروندان صلح‌دوست در فقیرترین جوامع ما هستند و من به عنوان رییس‌جمهور آنها مبارزه می کنم تا امنیت را برای آنان حفظ کنم.»

ترامپ پس از سخنرانی، پیاده از کاخ سفید خارج و درحالی که محافظانش او را همراهی می‌کردند به کلیسای سنت جان رفت. 

این در حالی است که پیش از خروج ترامپ از کاخ سفید پلیس برای متفرق کردن تظاهرات‌کنندگان در نزدیکی کاخ سفید به سمت آنها گاز اشک‌آور و گلوله پلاستیکی شلیک کرد.

به گزارش رویترز، در حالی‌که پلیس با تظاهرات‌کنندگان درگیر شده بود این حاشیه امنیت برای ترامپ و همراهانش بوجود آمد تا پیاده به کلیسا سنت جان در نزدیکی کاخ سفید بروند. بخشی از این کلیسا در درگیری‌های شب گذشته آتش گرفته بود.

پس از شش روز ناآرامی پیاپی، آمریکایی‌ها هفته جدیدی را آغاز کرده‌اند، این در حالی است که خرابی‌های اعتراضات در شهرهای مختلف همچنان باقی مانده و دست‌کم چهار هزار و ۴۰۰ نفر به اتهام «خرابکاری، دزدی و نقض مقررات» بازداشت شده‌اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس، روز دوشنبه ۱۲ خرداد، در گزارشی نوشت با وجود وضع مقررات منع عبور و مرور در شهرهای بزرگ آمریکا و همچنین به‌کارگیری هزاران نیروی گارد ملی، اعتراضات در شامگاه یک‌شنبه ۱۱ خرداد بار دیگر به خشونت کشیده شد.

تظاهرات اخیر در آمریکا، در اعتراض به مرگ جورج فلوید، یک آمریکایی آفریقایی‌تبار در روز دوشنبه گذشته در شهر مینیاپولیس آغاز شد، اما با وجود بازداشت درک شاوین، مامور سابق پلیس آمریکا به اتهام این قتل، اعتراضات همچنان ادامه یافت.

در متن کیفرخواست این مامور سابق پلیس آمریکا آمده بود که زانوی متهم به طور کلی هشت دقیقه و ۴۶ ثانیه روی گردن جورج فلوید بوده است. دو دقیقه و ۵۳ ثانیه از این زمان در حالی بوده که فلوید از هوش رفته بود.

این در حالی است که وکیل خانواده جورج فلوید روز دوشنبه اعلام کرد که کالبد شکافی نشان داد همان چیزی که در ویدیو مشاهده می‌شود سبب قتل فلوید  بوده است؛خفگی ناشی از فشار زانوی یک مامور پلیس به گردن جورج فلوید و وزن دو مامور پلیس دیگر روی کمر او سبب شده تا راه رسیدن خون به مغز و راه تنفس او مسدود شود، همه پلیس‌های حاضر در قتل او نقش داشتند. 

 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More