شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دونالد ترامپ: من نگفتم که همین فردا از سوریه خارج می‌شویم

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، در آخرین موضع‌گیری خود درباره خروج نیروهای آمریکایی از سوریه گفته است این کار به تدریج و در یک دوره زمانی انجام خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ترامپ در صحبت‌های روز چهارشنبه ۱۲ دی‌‌ماه خود در برابر خبرنگاران در کاخ سفید  به زمان‌بندی مشخصی برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه اشاره نکرد و افزود که «من هیچ وقت نگفته‌ام که همین فردا خارج خواهیم شد.»

اعلام خبر خروج نیروهای آمریکا از سوریه، با واکنش‌های گسترده‌ای، هم در میان رسانه‌های آمریکا و هم در میان سیاست‌مدارن هر دو حزب، مواجه شده است.

جیمز متیس، وزیر دفاع ایالات متحده، تنها دو روز پس از اعلام خبر خروج نیروهای آمریکایی از سوریه استعفا داد.

متیس در نامه استعفا خود ابراز امیدواری کرد که ترامپ وزیر دفاعی داشته باشد که با سیاست‌های او هماهنگ‌تر باشد. متیس بر اهمیت ایستادن در کنار متحدان آمریکا تاکید کرده بود.

نیروهای کرد در شمال سوریه از متحدان آمریکا در نبرد با «داعش» به حساب می‌آیند. به باور بسیاری از کارشناسان مسائل خاورمیانه، خروج نیروهای آمریکایی از سوریه می‌تواند زمینه حمله ارتش ترکیه به مواضع نیروهای کرد موسوم به «یگان‌های مدافع خلق» در این منطقه را فراهم آورد. این نیروها در حال حاضر حدود ۳۰ درصد از خاک سوریه را در اختیار دارند و کماکان متحد ایالات متحده محسوب می‌شوند.

ترامپ روز دوشنبه ۱۰ دی نیز در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توئیتر نوشته بود که «ما نیروهایمان را به آرامی به خانه خواهیم فرستاد و همزمان با نیروهای داعش مبارزه خواهیم کرد.»

انتظار می‌رود که این تصمیم و سیاست جدید ایالات متحده با انتقادها و ابراز ناخرسندی دولت ترکیه همراه شود. قرار است هفته آینده جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا کاخ سفید، برای دیدار با مقام‌های ترکیه و گفت‌وگو بر سر مسائل منطقه وارد آنکارا شود.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More