شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دونالد ترامپ: قوانین مربوط به حمل سلاح بازبینی خواهند شد

 

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا روز سه‌شنبه ۱۱ مهرماه، در کنفرانس خبری مرتبط با تیراندازی لاس‌وگاس، به خبرنگاران مستقر در کاخ سفید گفت: «ما با گذر زمان در مورد قوانین اسلحه صحبت خواهیم کرد.» او در پاسخ به این پرسش که آیا تیراندازی صورت گرفته نوعی تروریسم داخلی است، گفت:«حدس می زنم که او مردی بیماربوده، مردی ضعیف، با مشکلات بسیار. ما در مورد او به دقت در حال بررسی هستیم.

به گزارش گاردین، این سخنان در حالی بیان می‌شود که نوامبر سال گذشته، مردم ایالت نوادا به قانونی جدید برای کنترل اسلحه در این ایالت رای دادند. در این قانون فروشندگان اسلحه موظف به کنترل سوء پیشینه خریداران اسلحه ،درست همانند فروشندگان اسلحه هستند.

رفع ابهام از قوانین کنترل سلاح در آمریکا یکی از معدود نقاط روشن و امید بخش برای طرفداران کنترل اسلحه در انتخاباتی بود که در نهایت، کاندیدای منتخب انجمن ملی سلاح، دونالد ترامپ را به کاخ سفید فرستاد.

اما قانون جدید ایالت نوادا، هرگز اجرا نشد. تنها چند روز پیش از آن که این قانون اجرایی شود، دادستان جمهوری خواه کل ایالت نوادا، در اظهار نظری قانونی، نتیجه گرفت که شهروندان این ایالت از این قانون معاف هستند و این قانون قابل اجرا نیست.

آدام پاول لاکسالت، معاون دادستانی کل ایالت نوادا این تصمیم را در نشست سالانه خود در سال جاری مطرح کرد. پس از این اظهار نظر بود که او توسط انجمن ملی سلاح ، برای جلوگیری از اخذ سوء پیشینه، توسط خریداران اسلحه مورد تقدیر قرار گرفت.

انجمن ملی سلاح همواره در مخالفت مستقیم با قانون جدید حمل و تملک اسلحه بوده است.

جیمز رایت، مدیر امنیت عمومی، گفت: «ما خواهان کنترل سوء پیشینه افراد هستیم.»

اجرای این قانون جدید نیز در نهایت نمی‌توانست از حادثه تیراندازی روز شنبه در لاس‌وگاس که منجر به کشته شدن ۵۹ نفر و زخمی شدن بیش از ۵۰۰ نفر شد و مرگبارترین حادثه تیراندازی آمریکا نام گرفت جلوگیری کند. چرا که استفن پدوک، عامل این حمله هیچ گونه سوء پیشینه کیفری، که مانع از خرید سلاح توسط او شود، نداشته است.

یکی از فروشگاه‌های سلاح در نوادا تایید کرده که پدوک چندین قبضه سلاح را به صورت قانونی فروخته است. ولی در صورت اجرایی شدن قانون جدید، به احتمال بسیار،در کنترل سوئ پیشینه او متوجه سایر سلاح‌هایی که که خریداری کرده بود می‌شدند و در آن صورت شاید از این حادثه پیشگیری می‌شد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More