شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دونالد ترامپ: برای حمله به ایران به مجوز کنگره نیازی ندارم

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، در واکنش به تلاش کنگره برای محدود کردن اختیارات جنگی رییس‌جمهور اعلام کرد «برای حمله به ایران به مجوز کنگره احتیاجی ندارم.»

ترامپ دوشنبه سوم تیر در مصاحبه‌ای اختصاصی با سایت «هیل‌تیوی» در پاسخ به سوال خبرنگار درباره این که آیا برای اقدام نظامی علیه ایران اختیار عملی بدون نیاز به مجوز کنگره دارد یا خیر، گفت «من این اختیار را دارم.»

پیشتر، نانسی پلوسی،‌ رییس مجلس نمایندگان آمریکا گفته بود مجلس برای دولت ترامپ مجوز جنگ علیه ایران را صادر نخواهد کرد. ترامپ در پاسخ به این اظهارنظر پلوسی گفت: «من مخالفم و به نظر می‌آید بیشتر افراد هم مخالف باشند.»

رییس‌جمهوری آمریکا در مصاحبه خود اعلام کرد که ما به صورت متقابل کنگره را در جریان آن چه که انجام می‌دهیم قرار داده‌ایم و «فکر می‌کنم این چیزی باشد که آن‌ها قدردان آن هستند.»

او همچنین اضافه کرد که من به اطلاع‌رسانی به کنگره ادامه می‌دهم،‌ اما قانونا مجبور نیستم این کار را انجام دهم.

پیش از این نیز، یک سناتور جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان گفته‌ بود دولت آمریکا به مجوز کنگره برای حمله به ایران نیازی ندارد.

تد کروز گفت: «درصورتی که نیروهای نظامی ایران یا نیروهای نیابتی این کشور، هر شهروند آمریکایی را بکشند، دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا می‌تواند به طور مستقیم به اقدام ایران واکنش نظامی نشان دهد.»

ترامپ در بخش دیگری از مصاحبه خود با «هیل‌تیوی» با اشاره به دستور حمله به ایران پس از سرنگونی پهپاد آمریکا در تنگه هرمز، گفت: «ما کاملا به تصمیم حمله نزدیک بودیم، اما من تصمیم گرفتم این کار را نکنیم.»

او گفت کسی خروج نکرد و من در زمان مشخصی داشتم این تصمیم را می‌گرفتم، اما چون تصمیم متناسبی نبود،‌ آن را انجام ندادم.

رییس جمهوری آمریکا همچنین درباره فشار و نظارت کنگره بر دولت اعلام کرد: «آن‌ها هم نظراتی دارند و آدم‌های هوشمندی هستند.» او اضافه کرد من در واقع در دیدارمان با کنگره چیزهایی را از آن‌ها یاد گرفتم. اشاره او به جلسه مشترک دولت و نمایندگان درباره تصمیم‌گیری درباره واکنش سرنگونی پهپاد «گلوبال‌هاک» آمریکا در تنگه هرمز بود.

با افزایش تنش بین تهران و واشنگتن،‌ رهبران دولت‌های اروپایی خواستار تنش‌زدایی شده‌اند.

همزمان، مقام‌های دیپلماتیک آمریکا به اسرائیل و کشورهای عرب خاورمیانه سفر کرده‌اند تا طرح تشکیل «ائتلاف علیه ایران» را پیش ببرند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More