شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دومین شب اعتراض‌ها در بیروت؛ پلیس باز هم با معترضان درگیر شد

در دومین روز از شدت گرفتن تظاهرات ضد دولتی لبنان در پی انفجار بندر بیروت، پلیس برای متفرق کردن تظاهرات کنندگان در پایتخت به سمت آنها گاز اشک‌آور پرتاب کرد.

تظاهرات‌کنندگان یکشنبه شب ۱۹ مرداد‌ماه، یکی از خیابان‌های منتهی به میدان پارلمان را بسته و ورودی آن را به آتش کشیده بودند. در همین حال نیروهای ضد شورش با باتوم با هزاران تظاهرات‌کننده درگیر شدند.

معترضان لبنانی همچنین وارد دفاتر وزارت مسکن و ترابری شدند. آنها دولت را به سوءمدیریت و فساد متهم می‌کنند وخواستار کناره‌گیری مسئولان دولتی و به ویژه بیرون رفتن گروه شبه‌نظامی حزب‌الله از عرصه‌های مختلف شده‌اند.

در حالیکه دولت لبنان ماه‌هاست با بحران سیاسی و اقتصادی روبرو است، وزیر اطلاع‌رسانی و وزیر محیط‌زیست این کشور روز یکشنبه با اذعان به اینکه دولت در انجام اصلاحات شکست خورده، از سمت خود استعفا کرد

در همین حال، بشارت پطرس الراعی، رهبر کلیسای مارونی لبنان، اعلام کرد: «استعفای چند مقام کافی نیست و باید کل دولت کناره‌گیری کند، زیرا دولت ثابت کرده توانایی حل مشکلات کشور را ندارد.»

بیروت روز شنبه نیز شاهد بزرگترین تظاهرات ضد دولتی از مهر ماه گذشته تا کنون بود. در میدان شهدای بیروت، حدود ده‌هزار نفر از معترضان که قصد داشتند مانع ایجاد شده بر سر یکی از راه‌های منتهی به پارلمان را بردارند با نیروهای امنیتی درگیر شدند. برخی تظاهرات کنندگان نیز به وزارت‌خانه‌ها حمله کردند.  

طبق اعلام صلیب سرخ، در جریان این درگیری‌ها یک نیروی پلیس کشته شده و ۱۷۰ تظاهرات کننده مجروح شدند.    

انفجار بندر بیروت که گفته می‌شود ناشی از  دوهزارتن نیترات آمونیوم بوده، به کشته شدن دستکن ۱۵۸ نفر، زخمی‌شدن بیش از شش هزار نفر، بی‌خانمان شدن حدود ۳۰۰ هزار نفر و مفقودالاثر شدن ده‌ها نفر منجر شده است.  

به گفته فرماندار بیروت، هنوز هویت بسیاری از کسانی که در اثر انفجار بندر بیروت جانشان را از دست داده‌اند مشخص نشده است. به گفته او اغلب این افراد، راننده‌ تریلی‌های خارجی و کسانی بودند که در بندر کار می‌کردند.

طبق اعلام دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه، رهبران کشورهای مختلف جهان روز یکشنبه در یک کنفرانس تلفنی توافق کردند حدود ۳۰۰ هزاردلار به عنوان کمک به مردم لبنان ارائه کنند. بخش عمده این کمک‌ها برای ارائه خدمات پزشکی، دارو، غذا و مسکن است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More