شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دولت فدرال آمریکا تعطیل شد

 

روند تعطیلی دولت فدرال آمریکا از نیمه شب جمعه ۲۹ دی‌ماه، آغاز شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پس از این‌که دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه نتوانستند بر سر مسائلی چون مهاجرت و امنیت مرزی به توافق برسند، بودجه دولت تصویب نشد.

مذاکرات فشرده بین میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه و چاک شومر، رهبر اقلیت دموکرات در سنای آمریکا به نتیجه نرسید و درنتیجه، نهاد‌های دولتی آمریکا بدون بودجه ماندند.

کاخ سفید به سرعت به این اتفاق واکنش نشان داد و حزب دموکرات را مسؤول این مشکل دانست. سارا سندرز سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای که دقایقی پیش از نیمه‌شب منتشر شد، گفت: «امشب دموکرات‌ها سیاست‌بازی را به امنیت ملی، خانواده‌های نیروهای نظامی، کودکان آسیب‌پذیر و توانایی کشورمان برای خدمت به همه آمریکایی‌ها، ترجیح دادند».

یکی از مهم‌ترین موارد اختلاف که منجر به عدم تصویب بودجه شد، سرنوشت حدود ۷۰۰ هزار مهاجر عمدتا جوان است. دموکرات‌ها خواهان حمایت از این مهاجران هستند، در‌حالی که دولت دونالد ترامپ و رهبران حزب جمهوری‌خواه این پیشنهادها را رد می کنند. این افراد فرزندان مهاجران غیر قانونی هستند که هنگامی که کودک بوده‌اند به آمریکا آورده شده‌اند.

سندرز در این باره افزود: «ما وارد مذاکرات درباره وضعیت مهاجران غیرقانونی نمی‌شویم. دموکرات‌ها شهروندان ما را با درخواست‌های بی‌ملاحظه خود به گروگان گرفته‌اند».

در مقابل چاک شومر، رهبر دموکرات‌ها در مجلس سنا، دونالد ترامپ را مقصر دانسته است. او توضیح داد که حزبش تلاش‌های زیادی برای رسیدن به توافق انجام داد، ازجمله افزایش احتمال تصویب بودجه برای ساخت دیواری که رئیس‌جمهور آمریکا قول ساخت آن‌را در مرز با مکزیک داده است. دموکرات‌ها تاکنون به شدت با این طرح مخالفت کرده‌اند.

قرار است رهبران دو حزب روز شنبه مذاکرات خود را از سر بگیرند تا با رسیدن به توافق بتوانند، روز دوشنبه و با آغاز هفته، بودجه‌های دولتی را به نهادهای مختلف برسانند.

این برای اولین بار در تاریخ مدرن ایالات متحده است که در حالی که یک حزب کنترل مجلس نمایندگان آمریکا و کاخ سفید را در اختیار دارد، دولت به علت عدم تصویب بودجه تعطیل می‌شود.

در صورت عدم رسیدن به توافقی سریع، اکثر خدمات روزانه دولت فدرال مختل خواهد شد. صد‌ها هزار کارمند دولتی به شکل موقت به مرخصی بدون حقوق خواهند رفت. بسیاری از کارکنان کاخ سفید از جمله این افراد خواهند بود.

آخرین بار دولت آمریکا در سال ۲۰۱۳ در زمان ریاست‌جمهوری باراک اوباما به مدت ۱۶ روز تعطیل شد. در آن زمان حزب دموکرات کاخ سفید و حزب جمهوری خواه، مجلس نمایندگان را اختیار داشت.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More