شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دولت سوئد به احمد‌رضا جلالی شهروندی اعطاکرد

 

دولت سوئد اعلام کرد که به احمدرضا جلالی، پزشک و دانشمند ایرانی مقیم سوئد که ازسوی جمهوری اسلامی ایران به اعدام محکوم شده، شهروندی اعطا کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت امور خارجه‌ی سوئد، روز شنبه ۲۸ بهمن‌ماه، از اعطای حق شهروندی به احمد‌رضا جلالی، زندانی محکوم به اعدام در ایران، خبر داد.

یک سخنگوی وزارت خارجه‌ی سوئد، ضمن تأیید این خبر، گفت: «ما با نمایندگان دولت ایران، به‌طور مرتب در تماس بوده‌ایم و برای دسترسی به «شهروندمان» رایزنی می‌کنیم. ما قوانین سوئد درخصوص حکم اعدام و محکومیت به این نوع مجازات، در هر شکلی را به ایران اعلام کرده‌ایم و از ایران خواسته‌ایم تا حکم او اجرا نشود».

احمد‌رضا جلالی اردی‌بهشت سال ۹۵، در جریان سفری به ایران برای شرکت در یک کارگاه مدیریت بحران، دستگیر شد.

او در آبان‌ماه سال جاری، ازسوی قاضی صلواتی، رئيس شعبه‌ی ۱۵ دادگاه انقلاب، به اتهام «جاسوسی» به اعدام محکوم شد.

شبکه‌ی سراسری خبر صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، شامگاه یک‌شنبه ۲۶ آذرماه، بخش‌هایی از آن‌چه را که «اعترافات احمدرضا جلالی» نامید، پخش کرد. این فیلم که توسط معاونت ضدجاسوسی وزرات اطلاعات ایران تهیه شده بود، به تشریح چگونگی آشنایی و همکاری این پزشک ایرانی محکوم به اعدام با سازمان جاسوسی اسرائیلی، موساد، پرداخته بود.

احمدرضا جلالی در یک فایل صوتی که روز سه‌شنبه ۲۸ آذر از او منتشر شد، اتهام جاسوسی برای موساد را «ساختگی» خواند و تأکید کرد که اعترافات او اعتبار ندارد.

جمهوری اسلامی ایران، قبلاً تقاضای حضور نماینده‌ی دولت سوئد در دادگاهی را که سه‌شنبه ۳۱ مرداد ۹۶ برای محاکمه‌ی احمدرضا جلالی برگزار شد، رد کرده بود.

سازمان «عفو بین‌الملل» اعلام کرده است که جلالی در تابستان امسال، طی نامه‌ای از درون زندان، گفته است که او را به‌دلیل «رد درخواست جاسوسی برای ایران» زندانی کرده‌اند.

احمدرضا جلالی در رشته‌ی پزشکی بحران، در دانشگاه‌هایی در بلژیک،‌ ایتالیا و سوئد تحصیل و سپس تدریس کرده و پیش از بازداشتش، در دانشگاه کارولیسنکا در سوئد به فعالیت مشغول بوده است.

۷۵ برنده‌ی جایزه‌ی نوبل، از مقامات ایران خواسته‌اند تا جلالی را آزاد کنند، تا بتواند به خدمات علمی خود به نوع بشر، ادامه دهد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More