شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ده‌ها هزار نفر در مینسک، پایتخت بلاروس، تظاهرات کردند

 

ده‌ها هزار نفر از مردم بلاروس روز یکشنبه ۱۳ مهر در مینسک، پایتخت این کشور، تظاهرات کردند و خواستار آزادی زندانیان سیاسی شدند؛ پلیس با استفاده از ماشین‌های آب‌پاش سعی کرد جمعیت معترض را متفرق کند.

تظاهرات روز یکشنبه در ادامه رشته تظاهرات‌های‌ اعتراضی است که از زمان اعلام پیروزی مجدد الکساندر لوکاشنکو، رییس‌جمهوری بلاروس، در ۱۹ مردادماه آغاز شد. مخالفان لوکاشنکو می‌گویند در انتخابات تقلب شده است تا او برای ششمین دوره متوالی در پست ریاست جمهوری باقی بماند.

در تصاویر و ویدیوهایی که از تظاهرات روز یکشنبه در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده، معترضان در حالی که پرچم‌های سفید با نواری قرمز را تکان می‌دهند، همراه با صدای ضرب طبل‌ها، به سمت بازداشتگاه‌هایی می‌روند که گفته می‌شود زندانیان سیاسی در آن نگهداری می‌شوند.

پلیس بلاروس با استفاده از آب‌پاش‌هایی که روی خودروهای زرهی قرار داده، سعی در متفرق‌ کردن جمعیت داشت و تعداد زیادی از معترضان را بازداشت کرد.

از حوالی ظهر اینترنت تلفن‌های همراه در مینسک قطع شد. کانال‌های تلگرامی که راه اصلی ارتباط معترضان و محل انتشار تصاویر و ویدیوهاست از شهروندان خواستند در صورتی که معترضان از نزدیکی محل سکونت آن‌ها عبور می‌کنند، وای‌فای منازل را باز و در دسترس بگذارند.

بحران سیاسی بلاروس پیامدهایی را برای این کشور و همچنین برای متحدش، روسیه، در پی داشته است.

چند روز پیش اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا تحریم‌هایی علیه مقام‌های بلندپایه بلاروس وضع کردند، اما لوکاشنکو را مستثنی کردند.

احتمال تحریم‌های بیشتر علیه روسیه نیز، در صورت کمک به لوکاشنکو، افزایش یافته است. بنا بر گزارش‌ها، احتمال تحریم‌های بیشتر به کاهش ارزش روبل روسیه منجر شده است.

الکساندر لوکاشنکو، که تقلب انتخاباتی را تکذیب می‌کند، چندی پیش در مراسمی ناگهانی و نامعمول ادای سوگند کرد و دوره جدید ریاست جمهوری‌اش را آغاز کرد، اقدامی که اعتراض‌های بیشتر در پی داشت و اتحادیه اروپا، آمریکا و بریتانیا آن را محکوم کردند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More