شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ده‌ها معترض در سومین تظاهرات بزرگ بلاروس بازداشت شدند

نیروهای امنیتی و پلیس بلاروس ده‌ها معترض را در سومین تظاهرات بزرگ هفتگی در مینسک، پایتخت این کشور بازداشت کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، تظاهرات معترضان بلاروس، یکشنبه نهم شهریور، در حالی برگزار شد که پلیس در مرکز شهر مینسک، پایتخت بلاروس حضور پررنگی داشت و نیروهای ارتش نیز در حالی که مسلح بودند و ماسک به صورت داشتند، برای متفرق کردن تظاهرکنندگان حضور داشتند. 

لوکاشنکو ۶۶ ساله از ۲۶ سال پیش تاکنون به طور پیوسته بر بلاروس حکومت کرده و در آخرین انتخابات ریاست جمهوری این کشور نیز اعلام پیروزی کرد.

اما معترضان بلاروس تقلب در این انتخابات را محکوم کرده و خواستار کناره‌گیری او از قدرت هستند.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد روز یکشنبه با تشکیل گروه‌های چند صد نفری و چند هزار نفری در مرکز شهر مینسک، برای سومین یکشنبه پیاپی دست به تظاهرات زدند.

نیروهای امنیتی نیز در مقابل با خودروهای ویژه ضد شورش در میدان استقلال و دیگر مکان‌های مرکز شهر مستقر شده بودند.

معترضان بلاروسی که پرچم‌های سفید و قرمز را به نشانه مخالفت با حکومت به دست داشتند شعارهایی چون «برو» «زنده باد بلاروس» را سر می‌دادند.

روز شنبه، دولت بلاروس بدون هیچ توضیحی، مجوز فعالیت تعداد زیادی از خبرنگاران خارجی مستقر در این کشور را لغو کرد. این اقدام دولت بلاروس از سوی کشورهای غربی به ویژه آمریکا و آلمان محکوم شد.

پیشتر اتحادیه اروپا نتیجه انتخابات بلاروس را رد کرده و از اعمال تحریم علیه مسئولان دخیل در سرکوب معترضان خبر داده بود.

دفتر ریاست جمهوری روسیه روز یکشنبه نهم شهریور، با انتشار بیانیه‌ای، اعلام کرد که ولادیمیر پوتین و الکساندر لوکاشنکو، روسای جمهور روسیه و بلاروس، طی هفته‌های آینده با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

کرملین ضمن اعلام خبر گفت‌وگوی تلفنی پوتین و لوکاشنکو، اضافه کرد که این دو درباره برگزاری نشستی در مسکو در هفته‌های آینده توافق کرده‌اند.

با وجود نزدیکی میان روسیه و بلاروس، از آغاز اعتراضات ضد دولتی علیه نتیجه انتخابات ریاست جمهوری بلاروس، پوتین و لوکاشنکو تاکنون با یکدیگر دیداری نداشته‌اند. 

پیشتر با تداوم اعتراضات بلاروس، کشورهای غربی نسبت به مداخله روسیه در بحران بلاروس هشدار داده‌اند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More